Havsutsikt

Här duggar det tätt med representanter för olika rekryteringsföretag. Jag vet inte om nye chefen tycker att han får chefa alldeles för lite. Nu när en undersåte sagt upp sig, vill han ha två på köpet.


Jag begriper mig inte på jobbannonser. Chefen försökte förklara att man måste skriva si eller så; annars får man helt fel sökande. Det är lite som att köpa hus. Något för den händige = ruckel, nära lanthandel = granne med Stora-shell-macken.


Men helt klart skulle jag aldrig kunna komma ifråga för mitt eget jobb, trots att jag skött mig hyfsat i snart tio år.


"Du bör ha minst 5 års arbetslivserfarenhet, varav minst 3 års erfarenhet av arbete inom SW-utveckling från liknande system. Erfarenhet av systemutveckling och test är meriterande.


Du är strukturerad, analytisk och bra på att arbeta både självständigt och i grupp. Vi tror att du är civilingenjör, högskoleingenjör eller systemvetare. "


Speciellt det där sista. Jag tror inte, utan vet bestämt att jag varken är civilingenjör, högskoleingenjör eller systemvetare. Det har räckt med gymnasiekompetens plus lite sunt bondförnuft hittills. Sen tror jag att grupparbete är överskattat. Vi kör genomgående med principen att arbeta självständig i gruppen.


Men så kostade man inte på något rekryteringsföretag när jag anställdes. Sånt har man bara gjort på högre chefsnivå tidigare och knappt då ens. Här återanvänds gamla medarbetare desto flitigare.


Kommentarer
Postat av: G

:D Det är såna där annonser som avskräcker oss, relativt nyutexaminerade, från att söka vissa jobb. Men det gäller väl bara oss vanliga människor med icke-överdimensionerade egon. Det måste vara trevligt att se vilken kompetens chefen tycker att du och dina medarbetare har! :)

2007-09-05 @ 15:03:29
Postat av: frktjatlund

g; vi försökte med invändningen att det skulle avskräcka yngre begåvningar, men chefen trodde sig vet att de skulle söka i alla fall.

2007-09-05 @ 22:08:00
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: Annaa M

Senast jag var med om att anlita ett rekryteringsföretag tog det massor med ideella sk mantimmar att få dem att förstå vad vi ville ha, trots det gjorde de ett urval vi inte kunde använda varför vi fick sitta i några timmar till innan vi fick ett gäng att intervjua, det hela slutade med en gigantisk felrekrytering... Dyrt, väldigt dyrt!

2007-09-05 @ 23:14:22
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: frktjatlund

Jag gruvar mig redan för gruppförändringarna. Alla dessa gråa ingenjörer, som kan komma och rubba mina cirklar. Denna gång slipper jag nog vara med i urvalsprocessen. Det är jobbigt att avvisa folk, som skulle ge vad som helst för tjänsten.

2007-09-06 @ 10:19:56
URL: http://frktjatlund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0