Pengar är inte allt

Tänk att mannen jag varit gift med i över 36 år fortfarande kan få mitt hjärta att slå snabbare. Imorse till exempel påverkade ett mindre tankeutbyte både mitt blodtryck och min hjärtfrekvens.


Mannens fråga tidigt i morse var:

-Har du betalat alla räkningar?


Bara det borde ha fått mig att ana ugglor i mossen. Det är alltid jag som betalar räkningarna och hittills har jag fått med samtliga.

- Vad menar du? Självklart har jag betalt alla.

- Även bokningsavgiften på Vietnamresan?

- Men hur skulle jag kunnat betala den, jag visste inte ens om att den fanns? Det var faktiskt du som bokade och jag tog för givet att du höll reda villkoren. Varför betalade du inte bokningsavgiften redan vid bokningen?

- Jag har ju aldrig betalat något över nätet i hela mitt liv.


Det visade sig att betalningen skulle ha gjorts senast i torsdags. Jag såg framför mig hur resebyrån tagit bort vår bokning och att andra redan övertagit våra platser. Vi slängde oss på datorn och till vår lycka kvarstod våra bokningar så vi betalade fortare än kvickt med bankkortet.


Jag kanske skulle skapa en ny kategori: Saker som jag och min man bråkar om. Högfrekventa diskussionsämnen i vårt hem är mathållning, tid och engagemang i jobbet, förhållningssätt mot släkt, pengar och prylar.


Listan över kontroverser som baserar sig på temat snål kontra slösaktig kan göras lång. Jag är snål och han är slösaktig. Han är generös och jag är ekonomisk. Jag är sparsam och han är rundhänt.


Gissa varför det är jag som håller hårdast i plånboken?


Kommentarer
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Jag fattar varför du håller i plånboken.

2007-09-30 @ 20:25:25
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se
Postat av: Annaa M

Jag är ju bara en i vårt äktenskap här hemma, det räcker så bra eftersom jag har två personligheter, en gniden som oroar sig och tycker livet är pest när det saknas pengar, vänder, vrider och räknar 50-öringar, en slösaktig festprisse som alltid tycker man har råd med det lilla extra. Vi har det rätt jobbigt ihop.

2007-09-30 @ 21:19:34
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Inga M

Sa han inte; de tu skola varda ett, den där prästen en gång för länge sedan och menade ungefär att en ska dra pengar till huset och en ska spendera dem.

2007-10-01 @ 03:36:04
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: frktjatlund

niconline; en självklar arbetsfördelning. Mannens bristande ordningssinne skulle driva mig till vansinnne.
annaa; jag känner igen det där med dubbla personligheter. Jag har lättare att spendera stora summor än små.
inga; i vårt fall stämmer det något. Jag drar in mest och spenderar minst. Är det konstigt så att jag blir lite gnällig till och från?

2007-10-01 @ 12:02:06
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: Weceedee

Hi, very nice site! Good luck!

2010-09-13 @ 11:57:17
URL: http://www.weceedee.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0