Tändstift

Jag har en Skogaholmslimpa i munnen och det är inte mitt fel utan Gunnars. Tungan är svullen och lyder mig inte efter en timme i tandläkarstolen. Min tandläkare är hajtäck och jag tror att han rekommenderar porslinslagningar av två tunga skäl: 1:a de är dyra 2:a han får tillfälle att använda sitt underverk  Cerec 3.


För att maskinen ska kunna tillverka en skräddarsydd lagning, skannas den uppborrade tanden in tredimensionellt. Min inskannade tand såg ut som rena rama kalkbrottet Dalhalla på skärmbilden.


Gunnar hade förberett mig på att det kunde ta dryga timmen innan jag var klar. Större delen av tiden bestod i att vänta på att Cerec skulle ha knådat till fyllningen. Gunnar själv och sköterskan var lyriska över hur fantastiskt exakt och bra lagningen täppte igen hela Dalhalla.


Jag hajade till över wikipedias formulering "Överlevnaden ligger runt 90-95 % på 9-10 år". tills jag såg att det handlade om själva fyllningen och inte patienten. Priset för dagens tvivelaktiga nöje var 3 500 kr. Om jag slår ut det på 10 år så kostar den här tanden strax under en krona per dag.


Är det så man ska se på saken och lägga undan 32 kr/dag för att täcka framtida tandkostnader?


Kommentarer
Postat av: Anonym

tandläkarbesök är vanligtvis inte kul (för plånboken heller), bryssel är vanligtvis kul, man göra jobbet först, sen tar man tre dagar ledigt, varav åtminstone en på jobbets bekostnad,
hela svenska folket fuskar med vabb enlig högermaffiaregeringen - men det tror inte jag, jag tror att föräldrar och givetvis ensamstående behöver nån dag då och då för att orka med, men just den dan behöver man kanske inte svartjobba eller lyfta lön!
jag har tagit bort bilden av Maud, jag blev illamående varje gång jag såg hennes självbelåtna högerleende, som om hon tänkte på sina två feta löner!

2007-09-22 @ 20:48:59
URL: http://latmasksamtal.blogg.se
Postat av: frktjatlund

Tack för borttaget. Hon såg verkligen ut som en nöjd katt, som just svalt den feta råttan.

2007-09-23 @ 09:27:27
URL: http://frktjatlund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0