Toalettborstens dag

Avgående, yngre kollegan har synpunkter på att vi firar för lite på jobbet. Det är t ex alldeles för lite tårta på avdelningen. För att gå något till mötes utnämnde jag gårdagen till Toalettborstens dag. Alla jobbets 17 toaletter hade fått nya borstar med klarblå borst. Man blev riktigt glad bara av att se dem.


Yngre kollegan tillhör dem som börjat tillbringa fritid på Facebook och jag hade henne att demonstrera sajten. Det såg jättekul ut för singlar i 20-35-årsåldern och plötsligt kände jag mig så mycket äldre. Kollegan har gått med i några communities; en för folk som gått i Förortsgymnasiet och en aktionsgrupp mot särskrivningar. Egentligen skulle skull jag platsa i båda grupperna; jag gick i samma skola, men 30 år tidigare och särskrivningar tycker även jag är en styggelse.


image256Men det finns en sak till som irriterar; hur man skriver priser. Ska det vara så omöjligt att begripa vad :- betyder? Varje dag sticker felskrivningarna mig i ögonen. Den här t ex från Filmkedjan vi Mariatorget.

Jag tycker att 699 kr / hg är lite väl dyrt för godis. Dags att skapa en ny aktionsgrupp för den här viktiga frågan?

Jag tittade in på Galleri Kocks på hemvägen och hälsade helt hastigt på ett par andra bloggare; utställaren och Nicoline. Det var trevligt få ansikten på dem. Lycka till med din fina utställning, Petra!

Kommentarer
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Jag kände igen dig omedelbart som du kom in i lokalen. Det var ögonen. Det var roligt att träffas i verkligheten även om det bara var en kort stund.

2007-09-15 @ 10:29:09
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se
Postat av: Anonym

Du kan få ännu en mycket irriterande skriftlig ovana att bilda aktionsgrupp emot, nämligen det mycket utbredda bruket av " ". Är ordet inte ett citat, så ska där inte finnas några citattecken !!!

2007-09-15 @ 19:00:36
Postat av: Inga M

Vågar inte ens gå in på facebook. Vet att jag har minste ett av barnen där och de frestar mig hela tiden att testa. Men jag vet att jag snart skulle bli fast och det får räcka med bloggen. Hellre en någorlunda välskött blogg med flitiga uppdateringar / kommentarer än att missköta två ställen.

2007-09-16 @ 00:00:15
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: frktjatlund

nicoline; detsamma, detsamma!
anonym; inget deltagande i den gruppen från mitt håll. Jag håller samma linje som http://www.sprakkvalitet.nu/artiklar/citattecken.shtml
inga; samma här. Men å andra sidan är jag en anonym bloggar och på Facebook är själva idén att man ska synas.

2007-09-16 @ 19:06:37
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: Annaa M

Jag kan säkert räknas till citatslarvarna. Jag använder ofta citattecken om ord som jag vill markera inte är mitt eget uttryckssätt utan citerar andras sätt att uttrycka sig. T ex använder jag inte ordet cool själv. När jag skriver "cool" menar jag alltså att citera hur t ex något barn skulle ha sagt. Jag har fått kritik för det där. Det är för oklart som citat. Jag står på mig men är vaksam för gränsöverskridanden. Menjag fattar vad du menar. Hade en bloggbekant som satte citat om alla ord hon särskilt ville markera som viktiga. Hon har fyllt 50 så det kan inte vara en ungdomsgrej. Möjligtvis ett kodspråk från någon sajt som hon tagit med sig in på bloggen. Jag har funderat på det men inte vågat fråga. Jag blev så förvirrad och irriterad att jag slutade kolla hennes blogg i stället.

2007-09-17 @ 21:12:00
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: frktjatlund

Jag tar ofta till citattecken istället för att skriva så kallad. Det lägger till en liten ironisk touch.

2007-09-17 @ 21:38:57
URL: http://frktjatlund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0