Stolthet och fördom

Igår, när vi kom åkande längs Östgötagatan såg vi långt bort ryggtavlorna på två tonårsflickor som gick på trottoaren. Båda hade jättekorta klänningar modell längre t-shirt. Den ena hade svarta tights under medan den andra förmodligen hade ljusa strumpbyxor, för hon såg väldigt bar ut.


- Aj, aj, har de ingen mamma som kan hindra dem från att gå ut på det viset? undrade Maken.

- Och hon till höger. Hon utan tights är säkert Lillasyster, sa jag. Inte för att jag trodde det utan för att vara lustig.


Vid busshållplatsen stannade flickorna och vi kom ikapp. Mycket riktig. Det var verkligen den mammalösa Svärdotterns lillasyster. Jag hoppas verkligen att hon kommit över värsta puberteten, annars får Storbror och hans fru problem. Jag kan höra replikerna i mitt inre.

- Lägg dig inte i! Du/Ni är inte min mamma/pappa.


Annars önskar jag att det vore imorgon kväll nu. Begravningen är på förmiddagen och jag skulle vilja ha den överstökad. Speciellt som min bror inte fattar eller vill fatta att han och hans familj inte tillhör kretsen av de närmaste. De har inte träffat Trean på över tio år och Svärdottern har aldrig sett dem. Ännu mindre barnen. Ändå har han haft sin dotter att ringa till begravningsbyrån och meddela att de kommer.


Vi har inte haft någon dödsannons och heller inte sagt när begravningen ska äga rum. Men de har luskat reda på vilken begravningsbyrå vi anlitat och lurat personalen där att komma med information.


Vi vill inte ställa till med något spektakel vid kapellet, men de har knappast tagit några stilpoäng med att vara så okänsliga och påträngande. Hade de varit intresserade av Trean hade de hört av sig när han levde. 


Kommentarer
Postat av: Helena

Mina tankar går till er. Säkert fint där ute vid kapellet en sådan här solig vårdag. Om nu det vackra kan vara till någon tröst en sådan här dag.

Ibland är det svårt att förstå hur folk tänker, hoppas de vill väl i alla fall och inte bara kommer för att vara åskådare.

2008-04-29 @ 10:08:20
URL: http://skogsmyrans.blogg.se/
Postat av: Annela

Jag ska tänka på er i morgon. Det är inte roligt med sådana okänsliga och plumpa människor. Vad tänker de på?

2008-04-29 @ 23:04:04
URL: http://www.annelas.blogspot.com
Postat av: Inga M

Jag hoppas att det har gått bra med allt! Det måste ha varit en jobbig dag, men nu är den hur som helst över. Och nu går det vidare, som förut, fast på ett helt nytt sätt.

2008-04-29 @ 23:12:59
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Jag har tänkt på er och det svåra som varit och det som kommer. En förlust som inte går att återkalla och inte ersätta. Du har all min medkänsla.
Nicoline

2008-04-30 @ 08:06:08
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se
Postat av: frktjatlund

Tack igen för alla omtänksamma ord.

2008-04-30 @ 10:56:37
URL: http://frktjatlund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0