Moll

Jag är så in i vassen effektiv när det gäller städning, att jag nästan blir rädd för mig själv. På fyra timmar var Svärdotterns lägenhet flyttstädad och klar. Svärdottern tog badrum, toan och städskåpet. Resten fixade jag.


Nu är städning min specialitet samtidigt Svärdotterns svag punkt. Hon har helt enkelt aldrig lärt sig konsten. Hennes mamma ställde aldrig några krav utan gjorde allt själv. I den mån hon tyckte att det behövdes.


Min moder däremot, drev oss tre flickor hårt. Dammsugning varje dag och veckostädning på lördagar. Inget lördagsgodis om vi inte gjort vår andel. Syrran dammade, jag tog badrummet och Lillsyrran lilla toan. Hade man otur fick man torka köksgolvet. Modern var fena på återanvändning, så det var inte tal om köpta trasor. Nej, gamla uttjänta bomullstrosor var mycket bättre. Lättare att vrida ur och torkade fortare. Och torka gjorde de på kökselementet. Det gällde att vara snabb om det kom oväntat besök och få in de grådaskiga trosorna i skåpet innan gästerna hann se dem.


Städmetoderna var viktiga, speciellt vid storstädning. Börja damma uppifrån och gå nedåt. Skura väggarna gjorde man åt andra hållet; börja vid golvet och skura uppåt. Annars fanns det risk för fula smutsränder längs väggen. Rummen städades från vänster dörrlist, rummet runt och avslutade vid höger dörrlist. När man var två om ett rum, började vi vid varsin dörrlist och möttes på mitten, vid det förhatligt jobbiga elementet.


I förra veckan fick vi räkningen på gravstenen. Det stod att den var levererad och klar, så Maken och tog en tur ut till kyrkogården för att se hur den tog sig ut. På stenen står bara Treans namn och årtal, längst ner står det KÄRLEK och hade vi haft fantasi nog att tänka oss hur det skulle fungera i verkligheten, så skulle själva kärleken ha graverats in högre upp. Nu fick vi flytta på blommorna för att texten skulle synas.


Och när jag ändå är inne på trista ämnen, så kan jag meddela att jag har känning av blåskatarr. Det var min dag. Hur var er?


Kommentarer
Postat av: Evis

Min mormor hade alltid trasor av gamla trosor. Jag kan inte riktigt förmå mig själv till att använda trosor, men jag gör av gamla t-shirts och sånt.

2008-12-08 @ 17:14:12
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Malou

Tranbärsjuice gör susen. Hjälper lika bra och smakar mycket bättre än äckligt mjölonriste!

Njae, trosor använder inte jag och heller inte mamma. Men gamla sockor är jättebra dammtrasor och skoputstrasor!

2008-12-08 @ 19:48:15
URL: http://www.enjoydiary.net/no/malou
Postat av: frktjatlund

evis; gamla lakan får bli fönstertrasor hos oss. Används även professionellt av Maken.



malou; Jag petade just i mig två tranbärskapslar. Får se om de hjälper.

2008-12-09 @ 07:59:36
URL: http://frktjatlund.blogg.se/
Postat av: Ullah

Jag blir så inspirerad av att läsa om hur fint andra städar, men tyvärr stannar det oftast där. Jag fick ingen städuppfostran och har ofta anklagat mina föräldrar för det. Nu är det för sent.

2008-12-09 @ 15:19:31
URL: http://stdbloggen.blogspot.com/
Postat av: frktjatlund

Dessvärre är det inte lika roligt att ta hand om den egna lägenheten. Och det är mycket roligare om man gör jobbet i form av ett grupparbete.

2008-12-09 @ 16:03:11
URL: http://frktjatlund.blogg.se/
Postat av: Ullah

Det kan jag faktiskt hålla med om. Om det är någon annanstans än hos mig själv kan jag till och med vara den drivande kraften om det gäller städning. Tyvärr aldrig hemma.

2008-12-09 @ 21:18:47
URL: http://stdbloggen.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0