Ett dockhem

Har jag tappat greppet totalt? Här tänkte jag ta mig i kragen och göra ett tvåårsjubileumsinlägg, men när jag kollar dateringen på mitt första blogginlägg så gjordes det 2006-01-05. Så det får bli några alldeles vanliga, slätstrukna rader.


Nu är jämställdheten på tapeten igen. Jag har undrat över män med vilda feministiska konspirationsteorier som gör att de känner sig förtryckta av kvinnor. Hur ser de ut och vad pysslar de med? Idag inser jag att jag gett en av de värsta tomtarna på det område drygt en timme av mitt liv. Svd publicerade i veckan en märklig artikel av Pär Ström, som var en av föreläsarna på min senaste konferens. Men det han behandlade då var Storebrorssamhället.


Dn var inte sämre med artikeln "Könsrollerna bromsar jämställdheten". Jag blir inte klok på utläggningen om inkomstgap i ett förhållande:


"Om mannen tjänar mer än kvinnan arbetar kvinnan mer i hemmet. Ju större gap i löneskillnaden, desto mer hushållsarbete gör kvinnan. Men tjänar kvinnan mest innebär inte det att mannen drar ett tyngre lass hemma, tendensen är snarare den motsatta: ju mer kvinnan tjänar, desto mindre gör mannen i hemmet."


Vad är det ideala inkomstgapet för att mannen ska delta mer i hushållsarbetet? Åt vilket håll? Det verkar inte spela så stor roll, tydligen.


Förr i världen tjänade jag och maken i stort sett lika mycket, eller snarare lika lite. Nu tjänar jag mycket mer, men den förändringen har inte påverkat fördelningen av hemarbetet det minsta.


För någon månad sedan köpte vi lite nya leksaker, så att barnbarnen kunde ha lite kul hemma hos oss. Och ett köp gjorde verkligen succé; några smådockor, som man kan byta kläder på. Ett slags tredimensionella klippdockor, som fyraåringarna blev alldeles tokiga i.


image302

Igår höll Stella på med dockorna hela dagen och lyckan var total när jag hittade Polly Pockets svenska hemsida. Stellas, alltså. Själv blev jag lite betänksam över livsstilen; fester, driva runt på gallerior, åka runt planlöst i häftiga bilar eller slappa i solen. Var finns skolan eller arbetet? Hade det varit på 1970-talet hade jag bannlyst dockorna på direkten.


Kommentarer
Postat av: Jimmyoline

Hello! If you want exchange links with my website, contact me please. I can install your link

2010-04-09 @ 08:26:38
URL: http://jimmyoline.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0