To Do

Polisanmälan

Jag tog itu med uppgiften redan igår kväll, men det började inte bra med skylten på Södra Polishuset: Polisstationen stängd för renovering. Vi hänvisar till Tjärhovsgatan 21

Så det blev lite extra motion tvärs över Söder där Kerstin tog sig an formuläret med brottskod 0807 och uttryckte sig så poetiskt: "Okänd gärningsman har tillgripit Sannbergs cykel. Cykeln var låst och fastlåst i ett cykelställ."


Försäkringsbolaget

Åh, dessa talsvar. "Du får nu tre olika alternativ: Gäller ärendet en ny eller redan anmäld skada, tryck ett. Gäller ärendet ..."


Malin gav till slut beskedet att nu är det bara att avvakta 14 dagar. Om inte cykeln dykt upp innan dess, så utgår ersättning - självrisk.


Statistik

Hur troligt är det att jag får återse min älskade hoj? Statistiken är nedslående. Enligt BRÅ så har "uppklaringsprocenten varierat mellan två och tre procent". Oddsen är alltså riktigt dåliga.


Konklusion

Inte har jag tålamod att avvakta två veckor när chansen är minimal att jag och cykeln träffas igen. Nu har jag dejtat ett nytt åkdon via Cykloteket. Samma modell som tidigare, men i annan färg. Den fanns i lager och förhoppningsvis kan jag hämta den redan i kväll.


Och vad gör jag om den tillgripna detaljen mot all förmodan dyker upp igen? Alltid finns det någon annan familjemedlem som skulle ha nytta av en uppgradering.


Kommentarer
Postat av: Fia

Nä, vad nesligt att få cykeln stulen! Det verkar inte så sannolikt att den ska dyka upp av sig själv igen, så jag hoppas att du snabbt får en ny som du gillar. Mitt rekord när det gäller cyklar är en som blev stulen och återfunnen ÅTTA gånger!

Det är självklart inte listigt att lyssna på gripande talböcker offentligt. Klantigt faktiskt! Nu får jag övergå till något ytligt och lättsamt, för att slippa skämma ut mig.

2008-07-16 @ 19:44:14
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Annela

Vad bra att du får dig en cykel så snabbt. Det är så avigt att vara utan.

2008-07-16 @ 21:49:52
URL: http://www.annelas.blogspot.com
Postat av: Inga M

Skönt att det löste sig med cykel! Förstår att det är svårt i Stockholm utan. Den är ju verkligen ett fortskaffingsmedel där. Här är det mer nöje liksom, när man är ledig.

2008-07-17 @ 07:57:37
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: frktjatlund

fia; 8 ggr? Är det verklgien möjligt? Rasande tur att den kom tillbaka.



annela; ja, nu ska den bara servas lite.



inga; ja, och fler och fler cyklister blir det för varje år. Man skulle bara önska lite mer folkvett hos några av dem/oss.

2008-07-17 @ 21:34:01
URL: http://frktjatlund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0