Barndomens dalar

Jag anmäler mig på direkten till ett forskningsprojekt helt i min smak. Anne på Grönkulla-böckerna fyller 100 år och den bokserien tog jag på största allvar i 10-12-årsåldern. Det var långt innan jag hade riktigt klart för mig hur engelska namn och platser skulle uttalas och pappa blev riktigt road när jag berättade mina egna versioner.


Matthew hette självklart Matt-hev, närmsta stad på ön var Avonella och författaren till det hela var någon Månt-gå-märy med betoning på ä. Om det var en man eller kvinna var jag lite tveksam om; vi bodde inte långt från L M Ericsson och Telefonplan och jag visste att den Ericsson hetat Lars Magnus.


Då, på den tiden, önskade jag verkligen att jag varit lite mer lik Anne och haft lite fantasi och spontanitet, men insåg redan då att jag påminde mer om den bekväma och prosaiska Diana Barry. Men när mamma och pappa skilde sig kände jag mig lite föräldralös och en av Annes besläktade själar och mamma blev väldigt nöjd när jag lovade att jag skulle bli riktigt duktig i skolan, så jag kunde få stipendium.


Något som dock förbryllade mig redan då var varför Anne knöt knut på sig för att vara bäst under utbildningen, bara för att ge upp alltihop för giftemål och fem barn. Det lovade jag mig själv att jag aldrig skulle göra.


Många år senare var jag med en kompis som skulle köpa en Birmakatt av en uppfödare. Den människan hade verkligen fastnat för Anne på Grönkulla. Alla hennes katter fick namn efter folk och platser i böckerna.


(Den finns en version från 1940-talet där titeln på första boken är Anne på Gröntorpa. Den översättaren känns inte som en besläktad själ.)


Kommentarer
Postat av: Inkan

Vi är många som är besläktade själar. Själv växte jag upp på landet, med hela stora släkten omkring mig och farfars bondgård när - och jag leket Anne så pass att jag tyckte hon var min syster. En hemlig syster. Jag hade ju redan min tvillingsyster...

2008-06-04 @ 14:34:00
URL: http://blaafaagel.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0