Elegi

Ikväll fick en snabbkurs i vad man inte säger till någon som förlorat en ålderstigen, äldre mamma. Jag är glad att jag inte ens kommit på idén att försöka mig på några djupare utläggningar annat än att beklaga det som hänt.


Vi åt middag hos en vän vars 93-åriga dementa mamma dog i början av året och givetvis kom samtalet in på omgivningens sätt att hantera sorg. Flera av hennes så kallade tröstare hade uttryckt tankar i stil med att "det måste ändå vara en befrielse". Så kan man kanske resonera på tidsmässigt och känslomässigt avstånd, men inte just då när det inträffat.


Så nu känns det alldeles rätt att spä på sorgesamma känslor med att spela Winnerbäck och Weeping Willows.


Annars har jag gått i barndom och bjuder på Tradera och vunnit flera auktioner på Laura Ingalls Wilder böcker i "Lilla huset på prärien"-serien. Det ska bli ett nöje att läsa om dem, hoppas jag. Man vet ju aldrig. Jag gillade Edit Unnerstads böcker men när jag försökte läsa om dem för mina barn la jag ner projektet på direkten. Böckerna hade inte åldrats med behag, om man säger.


Min lärare på lågstadiet körde en utstuderad taktik. På morgonsamlingen läste hon avsnitt ur en bok men efter några kapitel sa hon helt enkelt:

- Den här boken kan ni önska er i present eller så kan ni låna den på biblioteket.


Det gjorde jag; önskade alltså. Och Styvpappan ställde upp som tomte.


Kommentarer
Postat av: Inga M

Åh läste Din fröken också Lilla huset på prärienböckerna! Min första fröken läste dem alla i tur och ordning och vi bara älskade böckerna och henne. Jag föreställde mig alltid att mamman i familjen såg ut som min fröken, så där klok och varm och god och vacker. (Långt senare förstod jag att hon förmodligen "rymt" från sin man och i stort sett bodde tillsammans med en annan kvinna i ett rätt okyskt förhållande! Så var det med den präktigheten!) Och jag vet fortfarande hur man klarar sig undan en analkande präriebrand, handskas med indianer och annat nyttigt som det är svårt att klara sig i livet utan:

2008-05-14 @ 23:31:13
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: frktjatlund

Jag gjorde t o m ett specialarbete om Laura Ingalls Wilder på gymnasiet. Om hur hård hennes tillvaron egentligen varit. Så jag orkade inte med den där sockersöta tv-serien med Michael Landon.

2008-05-15 @ 09:54:32
URL: http://frktjatlund.blogg.se/
Postat av: Vetlesigrid

Thanks for your enjoyable site, many good times had ja!

2010-06-17 @ 13:16:56
URL: http://vetlesigrid.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0