Vilodag

Gamle Franz Müller ringde Wolfgang Sperger, chefen för Hofbräuhaus i München och sa:

- Vad får jag för ett tips, som garanterat ökar ölomsättningen med 25 %?


Efter några minuters förhandling kom de överens om en summa.

- Nå, säg nu vad som skulle åstadkomma den ökningen, sa Sperger.

- Fyll glasen ända upp!


Ungefär så kändes det med senaste filminköpet, Min vän Charlotte, en barnfilm. Affärsidé: Sälj samma historia flera gånger. Inte ett ord på fodralet om att det var samma story som Fantastiske Wilbur. En film som vi redan har och som barnen sett åtskilliga gånger.


Nu har jag kollat i kvittopärmen. Diskmaskinen är 8 år och två veckor och kostade 10 000 kr. Det var dyrt, så mycket mer kostar inte en ny idag. Men snålheten är uppfinningarnas moder. Det går att få igång diskningen genom att luta en stol mot luckan och lägga något tungt mot ryggstödet.


Jag har skickat iväg Maken och barnbarnen, för att röja upp lite i förödelsen. Allt levande skräpar, som bekant. Ju livligare desto skräpigare. Och i kombination med lördagsgodis, chips och nötter blir resultatet outhärdligt för an smulallergiker.


Dessutom kom Ettan hem från USA med två bautapaket till barnen. Förpackningar i förpackningar i förpackningar till förbannelse. Men barnen blev glada.


Vanligtvis städar jag lördag förmiddag. Kanske en liten tur med dammsugaren på torsdagskvällen, mer är det inte. Men med två barn inomhus måste jag veckostäda varje dag för att hålla normal standard. Inte konstigt att vi hade det stökigt förr i världen.


Nu ska jag ge mig ut på stegtävlingens sista skälvande och ta de sista vinnande stegen.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Bra knep med diskmaskinen. Jag har andra knep för vår kaffebryggare. Ska nog köpa en ny, men knepet funkar tills vidare./Ninna/

2008-10-12 @ 12:08:14
Postat av: Fia

Det känns som om en stol med tyngder är ett självklart val. Även om du köper en ny stol för ändamålet kommer du billigare undan än om du köper en ny maskin. Vår diskmaskin är knappt tre år och diskar inte alltid riktigt rent. Där hjälper ingen stol...

2008-10-12 @ 18:38:27
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: frktjatlund

Om jag köper ny maskin nu, har den gamla kostat mig (10000+2000)/8 = 1500 kr per år.

Lagar jag den för ytterligare 2000 och den håller två år till kommer maskinen att kosta mig 1400 per år.



Eller hur man nu ska göra en sån kalkyl.

2008-10-13 @ 14:01:31
URL: http://frktjatlund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0