Bäää

Maken och jag gillar verkligen lammkött. Och då menar jag fåravkomma och inget annat. Men det är inte ofta affärerna runt mig har något lammkött överhuvudtaget. Finns det så är priset orimligt. Inte är det rimligt att ta 79,90 per kilo för en massa oätliga ben i form av bringa.


Tidigare, när vi var bilburna, tog vi oss ofta till Munirs Livs i Skärholmens Centrum. Där finns det alltid lamm till rimligt pris. Maken liftade dit med Kusin Klas i fredags, så nu har vi haft rena lammfrossan i flera dagar. Kotletter för 89:-, det priset känns rimligt. Nästan lite väl rimligt.


Det blev en lammstek, också. Men jag fattar inte varför Mr Munir alltid skär bort fettkappan på steken. Den som gör köttet så mycket saftigare och godare. Synd!


Obegripligt nog finns det människor, som inte gillar lamm. Kollegan t ex gör inte det. Men å andra sidan tycker han att oliver är en personlig förolämpning. Folk som inte gillar lamm har helt enkelt barnslig smak, typ korv & mos eller spaghetti & köttsås.


Lammköttet är slut så jag får brottas med tankar på annan vuxenmat till dagens middag.


Kommentarer
Postat av: Annaa M

Och kom ihåg att alla dumheter om att vi inte ska äta lammkött pga metanutsläppen bara är strunt. Visserligen släpper fåren ut lika mycket metan per kilo kött, men vi äter så otroligt lite lammkött att det inte spelar någon som helst roll för klimatet.



Dessvärre är mycket av det lammköttet importerat. Det är synd. Fåren behövs i det öppna svenska landskapet

2008-09-23 @ 15:08:50
URL: http://annaamattsson.blogg.se/
Postat av: frktjatlund

Förut köpte jag hela lamm av en arbetskamrat. Hennes man drev fårfarm utanför Strängnäs. Det var tider, det. Men nu har hon slutat. Snyft! bara jag tänker på det. Lammen alltså.

2008-09-23 @ 16:24:50
URL: http://frktjatlund.blogg.se/
Postat av: Fia

Jag har märkt att många har en förutfattad mening och har bestämt sig för att lamm ska smaka kofta. När de får smaka lammkött blir de ofta förvånade över att det är så gott.

2008-09-23 @ 21:11:49
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Mia

När andra som kan tillreda lamm bjuder på lammkött, ja då är det gott! Jag har testat att göra en lammrätt EN gång - det blev inte gott!

Så jag får räkna mig till den skara individer som är långt ifrån fullvuxna än... :-) Det finns så mycket annat gott att förgylla matbordet med!

2008-09-23 @ 21:50:04
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0