Svärmorsproblem

Min granne, Store Finnen, åker hiss. Jag brukar undvika att göra honom sällskap. Dels för att han är så stor och hissen så liten och dels för att han luktar. Mannen sprider en odör av sur skurtrasa; snudd på den värsta lukt jag vet. Ska det vara så svårt att plocka ut kläderna ur tvättmaskinen i tid?


Mina första sura minnen härör från skurtrasor, som hängde på tork utanför Nedre Björken på Västra Edviks Flickskolekoloni. Egentligen hängde de bara där och blev surare och surare; torkade gjorde de verkligen inte mellan städningarna.


Vi, som sov ihop, städade våra egna rum. Varje förmiddag skulle vi sopa och torka av golven. Vattnet pumpades upp direkt ur brunnen och ner i skurhinken. Sen doppade vi den sura skurtrasan i det iskalla vattnet och torkade golvet. Ibland var det vårt rums otur att ta den långa korridoren. Hur mycket man än tvättade sig, hängde lukten från trasan kvar i händerna. Sånt skapar inte några ljusa sommarminnen.


Igår kväll kände jag den unkna lukten av sur trasa. Den här gången från en blå wettexduk på Svärdotterns diskbänk. Då var jag glad att hon inte var hemma, så jag kunde smygkoka trasan fräsch igen.


Kommentarer
Postat av: Ninna

Förstår vad du menar. Vi byter våra köksdisktrasor flera gånger/vecka och tvättar dem i tvättmaskin - 60 grader.

2008-09-26 @ 18:14:31
URL: http://persiljeland.blogg.se/
Postat av: Inga M

Någon gång för länge sedan läste jag om bakteriehalten i disktrasor. Den jämfördes med densamma på toalocket i ett vanligt hushåll. Resultatet var att man helt klart borde äta på toa istället för på den med disktrasan avtorkade bordsskivan. Sedan dess har jag haft lite problem med att använda disktrasor alls. Istället har jag blivit storförbrukare av hushållspapper och jag tvättar alltid händerna noga efter kontakt med den disktrasa som ändå hänger på kranen (gubben gillar disktrasor!)

2008-09-27 @ 05:50:06
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Mia

skrattar Svärmor går till attack när svärdottern inte ser. Ja, det folk inte vet det har de inte av...



2008-09-27 @ 09:01:06
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Rutan

Du tror inte det kan handla om svårigheten att få i n kläderna i tvättmaskinen?



Disktrasor ska efter användning sköljas i KALLT vatten, kramas ur väl och hängas upp luftigt.



Sura kläder är nog det värsta, minns nån gång när inte tvättmaskinen blev tömd i tid och tänkte att det luftar nog av sig. Det gör det inte.

2008-09-27 @ 11:40:41
URL: http://rutan.blogg.se/
Postat av: frktjatlund

ninna; som sagt; jag är överkänsligt lagt för lukter så jag kokar hej vilt.



inga; jag läste samma sak om tangentbord kontra toaletter. Hushållspapper har jag inget, bara billiga papperservetter, men är noga med att ha fräsch trasor.



mia; jag har i tidigare inlägg skildrat hur jag gjort mycket värre saker i smyg. Saker som jag skulle hatat min Svärmor för om hon gjort dem hemma hos mig. Men vad ögat inte ser, gråter det inte för.



rutan; alltid kallt vatten efter mjölk, det inpräntade frk Cederstrand i hemkunskapen. Jag tvättar alltid om kvarglömd tvätt på kortaste programmet.

2008-09-27 @ 17:37:34
URL: http://frktjatlund.blogg.se/
Postat av: Fia

Jag hatar den där äckliga sura lukten som kan uppstå när tvätt ligger för länge i maskinen. Det går inte att vädra bort, inte heller att kamouflera genom att överdosera sköljmedel, utan det måste tvättas om.

Äckliga disktrasor vill jag helst slippa ta i med händerna, och disk som har legat i blöt, så att vattnet har kallnat som en tunn, simmmig soppa är nästan kräkvarning för mig.

2008-09-28 @ 11:08:27
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: frktjatlund

Jag hade en nära-döden-upplevelse i samband med läbbig disk, som jag inte hämtat mig från ännu. Trots att det är över 45 år sedan.

http://frktjatlund.blogg.se/2007/january/mina-kamrater-1.html

2008-09-28 @ 18:51:46
URL: http://frktjatlund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0