Fett

Nu bygger man om Konsum, Zinken. Förr i världen stängdes affärer i det läget. Så icke nu; man håller öppet med Ursäkta-oredan-anslag. Jättedelikatessdisken ska tydligen ut och varorna står lite håller om buller. Ena dagen är grönsaksdiskarna närmast ingången och en annan dag hittar man den längst in till vänster.


Igår hittade jag charkkylen mitt i butiken. Jag såg i ögonvrån ett förskrämt par från Italien, som försökte tolka innehållsförteckningen på paket med Arbogapastej. Utan framgång.

- Do you speak English?

- Yes, I do.

- Is this butter?


Dags att hämnas all oförskämd behandling vi utsatts för i Italien? Tanken slog mig, men så elak får man inte vara. Trots att jag efter över 20 år fortfarande ser framför mig hur försäljaren av färjebiljetter vrålar åt oss:

- Domani! Domani!

Han hade tydligen inte lust att expediera några fler kunder den dagen, trots att den var närmare en timme kvar till stängningsdags.


Men det hade varit roligt att se italienarnas min när de öppnat förpackningen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0