Materiella belöningar

Ettan arbetar för ett amerikanskt multinationellt företag med en för mig mycket amerikansk personalpolitik. Varje halvår har man utvärderingar av personalen. Chefer utvärderar underlydande, underlydande utvärderar chefer, kunder utvärderar personalen och alla utvärderar sig själva. Om man får dåligt resultat flera gånger i rad är det bara att se sig om efter ett nytt jobb.

Det passar Ettan som handen i handsken. Han har alltid gillat betyg och haft den bästa tänkbara teknik för att hålla sig på toppen. Det finns ett Simpsonavsnitt som passar in på honom. Skolan är stängd för att lärarna strejkar. Lisa blir alldeles olycklig efter några dagar och hoppar upp och ned och säger
Measure me, please, measure me.
Det skulle lika gärna kunnat vara Ettan. Klasskamraterna kallade honom ibland för Smör-Ettan för att han kunde vara så smörigt inställsam.

Han är jätteduktig på jobbet. Han säger det själv i alla fall och det ligger inte för en mor att misstro sin sons utvärderingar av sig själv. Företaget hade i veckan belönat Ettan med en personlig bonus så det här halvårets bedömning gav ett vassare resultat än vanligt.

Men Ettan är sin fars son så inom loppet av några timmar var han den lycklige ägaren till en undervattenskamera för 30 000 kr. Han och Svärdottern gillar dykning.

M ringde mig på hemvägen i fredags.
Visst vill du ge mig en present? var frågan.
Kan jag väl. Vad önskar du dig?
Ett par högtalare till min mobil
(en Sony-Ericsson-walkman-variant). Det kanske finns på The Phonehouse i Ringen. 

Det fanns sådana för 399 spänn. Jag tyckte inte att M förtjänade anläggning för 2 500. Högtalarna är jättenäpna och spelar hyfsat vackert så nu kan vi ha egen anläggning med överallt.

Kommentarer
Postat av: Ninni

Bra sätt att få en present på...gissar att högtalarna redan var inspanade!!
Ha en bra dag!

2006-05-14 @ 09:16:18
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: petra

hej kära du
jag följer din blogg och läser allt...har dock inte alltid nån omedelbar kommentar - ville bara säga att jag är här och följer dina tankar...

2006-05-14 @ 16:26:40
URL: http://sallyklee.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0