Har kärringar något kön?

image168
Jag är lite kluven till Hammarbys kampanj.
Andra spelar som kärringar och kastar
tjejkast, vad gör deras damsektion?
Spelar som damer? Målvakten fångar
bollen med spretade lillfinger, ungefär som
somliga håller kaffekoppen? Eller är tjejerna
där grabbigare än andra fotbollskvinnor och
ligger det ett egenvärde i det?
 

Nej, det låter som man tycker att tjejer i
allmänhet är fjantigare, spelar sämre och
är rädda för bollen.

Ändå upptäcker jag att jag är lika fördomsfull
själv. På vårt köksbord ligger det cykelporr,
något som både M och jag gillar. Det är årets
katalog från Cykloteket, som jag bläddrade
ohämmat igenom.



- Det är kanske dags för en ny cykel, min gamla är 15 bast och framdrevet skulle behöva bytas. Få se, finns det någon citybike? Nix, det existerar tydligen inte längre. En hybrid, finns de kvar? Nähä, det begreppet saknas också. Jaså, i år kallas det för urban. Kan det vara barnvagnen Urban Jungle, som sätter fotspår i andra branscher?

Jag är alltså ute efter en cykel med massa utanpåliggande växlar, skivbromsar och en ram som man till äventyrs även kan använda iklädd kjol. Någon sådan fanns inte att uppbringa. Konventionell rundad damram, fotbroms, stänkskärmar eller korg,  = kärringcykel, sa min hjärna tills jag slog mig själv på fingrarna. Men det här är så nära min våta dröm jag kan komma just nu.
image169
(Självklart med skivbromsar istället för fälgbromsarna i originalversionen)


Kommentarer
Postat av: Inga M

Efter att nyligen ha varit i Stockholm så förstår jag att Ni cyklar mycket. Det finns ju så bra cykelbanor överallt. Det måste också vara ett snabbt sätt att ta sig fram ovsett trafikläget.

Gubben har hotat med att köpa en cykel till mig i år. Han motionerar våra hundar med långa cykelturer och vill att jag ska gå med. Jag strävar emot o menar att det är ingen idé, här är så mycket backar att man antingen bromsar sig neråt eller går och släpar cykeln uppför backarna. Han säger att man cyklar överallt nu med alla växlarna. Jag har aldrig ägt en växelcykel, men borde kanske prova.

2007-04-18 @ 06:32:01
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Tuff hoj! Hur blir det utan stänka i bak? Blir man inte nerstänkt på ryggen?

2007-04-18 @ 07:49:04
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se
Postat av: Anonym

Inga; Jag rekommenderar verkligen en riktig växelcykel. Den kommer att släta ut landskapet.

Nicoline; Visst blir man prickig på ryggen utan bakskärm, men det finns lätta plaststänkskärmar till den här typen av cyklar.

2007-04-18 @ 22:52:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0