Utvecklande

Nu har jag slitit hund flera dagar på jobbet och varit värd varenda krona i lönekuvertet, om jag får säga det själv. Det mesta har legat på is under våren medan vi har vimsat runt åt alla möjliga håll utan att kunna avsluta någonting. Ett delprojekt ser dock ut att bli klart före midsommar.

 

Min förre chef levde i tron att vi var en del av den seriösa bankvärlden och är man det så gäller Ändringsstopp. Det är heligt och under perioden 16/6 - 16/8 fick inga justeringar göras, knappt korrigera en felstavning. Möjligen buggrättningar för att förhindra större katastrofer.

 

Nye chefen är inte riktigt införstådd i hur det brukar vara, så nu ändrar vi friskt. Speciellt efter 16/6. Det känns annorlunda och nästan lite uppkäftigt, som att lipa gamle chefen bakom ryggen.

 

Varje dag brukar chefen göra en liten runda i gruppen. Han ställer sig på dörrtröskeln, lutar sig mot dörrkarmen, fattar tag med höger hand om vänster handled och frågar:

- Hur lejver lijvet mä däj då? (det ska föreställa malmöitiska)

 

Man hör samma fråga eka i alla fyra rummen och jag har svårt att formulera ett vettigt svar. Jag gissar att han vill veta vad jag håller på med och hur det går med det jag gör.

 

Nej, folk som säger samma saker hela tiden blir lätt irriterande. Jag lovar högtidligen att själv avstå från formuleringar som

  • skitit i det blå skåpet
  • ta höjd för
  • klä skott
  • missförstå mig rätt
  • Härligt!
  • Läget?
  • Inga större fel; bara en massa små, men tätt, tätt
  • ta en stol och sätt dig i soffan
 

Det finns faktiskt folk i min omgivning, som jag misstänker inte kan prata utan verkar dra igång en bandspelare, som sköter snacket åt dem. Fram för lite variation, tack!


Kommentarer
Postat av: Annela

"Ta höjd för" har jag aldrig hört. Vad betyder det?
och vad är det egentligen för märkvärdigt med just det blå skåpet? Min yngste frågade mig häromdagen och jag kunde inte svara.

2007-06-19 @ 21:42:43
URL: http://www.annelasmys.blogspot.com
Postat av: En liten tant

"Inget större fel" - DEN hade jag aldrig hört.
Annat irriterande är de där orden som sprider sig som någon form av talspråkspest och som man knappt kan värja sig mot. Som då för flera år sedan när alla sa "Precis" om allting.

2007-06-20 @ 00:14:45
URL: http://tant.webblogg.se
Postat av: frktjatlund

Ta höjd är väl att man ska vara beredd och det blå skåpet kommer från Janne "Loffe" Carlsson.
Härligt är lite åt precishållet.

2007-06-20 @ 16:55:03
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: Gunnar

"Ta höjd" är en seglarterm, fast det kanske låter mer som flygarord. När man seglar kan man ju inte segla rakt mot vinden. Genom att kryssa (i "sick-sack") går det att förflytta sig även rakt mot vinden, men det går ju inte fort. Om man ska runt t ex en udde kan det hända att man måste "ta höjd" först, men det kostar tid. När man frågar "Är XXX något vi ska ta höjd för" är det analogt med en rorsman på en båt som frågar om han ska ta höjd för ett hinder på vägen.
Om svaret är ja kostar det tid och kraft. Om han å andra sidan inte tar höjd och i sista stund försöker runda hindret kan det bli en grundstötning. Om du inte förstår, gå en seglingskurs. Första lektionen räcker!

2007-08-17 @ 10:33:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0