Andra tider - andra bullar

Långt innan 4 oktober var påtänkt, som kanelbullens dag, närmare bestämt på 1980-talet ägnade sig somliga åt andra bullar. Det var ett datum många människor under flera år, visade vad de tyckte om löntagarfonder.


Stella tycker bättre om kanelbullens dag, tror jag. Vi gick in på mataffären på vägen hem från dagis. Där erbjöd man dagen till ära tre kanelbullar för 15 kr. Stella tyckte att hon kunde få en bullbit redan i kassakön. Det tyckte inte jag. "Man får inte äta något som man inte betalat för" menade jag.


Barnbarnet fogade sig i det tills en mamma med två barn köade upp efter oss.

- Men dom äter ju på bullar, fast dom inte betalat, sa Stella och pekade på barnen bakom.

Mamman rodnade och ursäktade sig lite hjälpligt.


En gång på Obs-varuhuset, när våra barn var små blev jag haffad av en nitisk säkerhetschef. Mitt skändliga dåd var att jag brutit en förpackning med äpplen och gett varsin frukt till barnen. Mannen var beredd att ställa mig till svars för snatteri. "Man får inte förtära saker man inte betalat". Det spelade ingen roll att jag fortfarande var kvar i affären och att det fanns tre äpplen kvar i tråget.


Men kanelbullens dag är inget mot firandet vi stötte på när vi bilade runt på Teneriffa. I en lite by uppe i bergen låg grilldimmorna lågt och vinet flödade. Alla innevånare glammade ute på bygatan. Vi stannade ett tag och deltog i det livliga firandet av Fläskkotlettens dag.


Nu är jag inte så förtjust i fläskkött men jag kan tänka mig att utnämna någon lämplig dag till lammstekens dag eller varför inte fira en dag under temat Laxdax. Sån mat gillar jag.


Kommentarer
Postat av: F

Jag är gärna med och firar Laxens dag!

2007-10-06 @ 10:04:40
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: frktjatlund

Jag tog mig friheten att laxa till det redan i fredags.

2007-10-07 @ 16:47:00
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: Annaa M

I Strömstad firar man Räkans dag. Det tycker jag är en bra dag.

2007-10-07 @ 17:54:44
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: frktjatlund

Absolut! Alla dagar tillägnade födoämnen borde uppmärksammas mer.

2007-10-07 @ 20:06:48
URL: http://frktjatlund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0