Det borde vara ute att var inne

Wow, nu har forskare kommit fram till att barn mår bättre av att leka ute än inne.


Doktor Benjamin Spock var min egen lilla husguru när mina barn var barn. Hans bok Baby and Child care gavs ut redan 1946 och jag tyckte att den fortfarande var relevant på 1970-talet.


Jag gillar, som bekant tumregler och hans tumregel när det gällde utomhusvistelse var åtminstone två timmar utomhus per dag. Den regeln följde jag, oavsett väderlek.


Många föräldrar klagar över att barnen inte vill vara utomhus, att de hellre sitter vid datorn eller framför tv:n. Där tror jag att samma gamla vanliga regel gäller: Barn gör inte som du säger. De gör som du gör.


Vill man att barnen ska vara ute, så får man pallra sig ut själv. Det är väl där skon klämmer. Dagens föräldrar har inte tid att vara ute med barnen. Matlagning, städning, fixa morgondagens mellis, tvätt och annat tar tid och kraft.


Nej, fortsätter jag så här står det inte på förrän jag kräver större skattesubventioner för hushållsnära tjänster.


Kommentarer
Postat av: F

På senareår har skolbarnen blivit mer och mer ovilliga att gå ut och ägna sig åt naturliga rörelseaktiviteter. De sitter hellre inomhus och har tråkigt, och rör bara på sig när det är organiserade aktiviteter.

2007-09-10 @ 23:25:24
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: Inga M

Du är inte klok! Det är ju kallt ute och blåser och regnar och så! Det är mycket skönare att vara inne. Jag tror att om man undersökte vilka barn som är lyckligast så skulle de som är inne vinna! Vem vill frysa och huttra!?

2007-09-10 @ 23:29:09
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Annaa M

Men Tjatis, det där stämmer ju faktiskt inte. Inte fan var våra föräldrar ute med oss! Vi var ute själva. "Gå ut och lek!" Inte fan var min syster som fick barn 1961 och 1964 ute med sina barn fast hon var hemmafru och sen mulletant. De var ute själva! På gården utanför lägenheten i allmännyttan i förorten. Upp till 3 hängde hon väl vid sandlådan, sen kollade hon från fönstret.
Sen blev det farligt för barn att gå ut själva innan de fyllt 12. Så då blev det så att bara barn med föräldrar som går ut också kommer ut.
Men du kanske menade riktigt små barn?
Äldsta suckade första våren efter faderns död; en fördel med att han dog är i alla fall att man slipper hålla på och rabbla namnen på alla vårblommor, nu kan man kalla dom vårgulisar allihop.
Fast vi var ute en del fortfarande.

2007-09-11 @ 00:13:20
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: frktjatlund

Aj, vad det högg!
Grejen är nog att det är tråkigt att vara ute just för att allt ska vara så organiserat och tillrättalagt.
Två timmar ute, har ingen frusit ihjäl av.
Nej, min morsa var inte heller utomhus med oss. Mammor var inte det på den tiden. Möjligen upp till att barnen var två år. De städade, tvättade, fikade och hade middagen klar halv sex.
Vi hade inte barnen på dagis, utan delade på jobbet. Om man var tvungen att vara inne en hel dag, så klättrade både barn och föräldrar på väggarna innan kvällen kom.

2007-09-11 @ 08:09:05
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Som småbarnsfarmor så märker jag en tydlig skillnad när barnen vistas utomhus. De är rödrosiga och glittriga i blicken och kreativiteten sätts i gång. Jag tror på frisk luft och motion före tv och dataspel.

2007-09-11 @ 08:34:26
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se
Postat av: Aboutamericanow

Great site

2009-04-30 @ 13:48:15
URL: http://www.aboutamericanow.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0