Lysande utsikter

Jag gruvar mig inför resan till Bryssel. Två dygn på konferens i sällskap med en man som frestar på mina nerver. Hans skämt är inte roliga, hans plötsliga skrattsalvor skrämmer slag på en, harklingarna är störande och han upprepar saker hela tiden. Säger han "reverse engineering" en gång till, svarar inte jag för följderna.


Har vi möten, ska han göra sammanfattningar. Ibland tror jag att det är för att han vill göra saker och ting begripliga för egen del. Eller så är det ett utslag av manlig härskarteknik; man måste öppna munnen även om man bara säger samma sak som andra redan sagt. Ingen kommer ihåg vem som egentligen kom med argumenten, men alla kommer ihåg vilka som var aktiva.


Vad det än beror så blir mötena längre än nödvändigt och det tillför inget av värde.


Är mötet föredömligt kort, så går det flera minuter extra till att påpeka att mötet var kort.

- Säga vad man vill, men jag är inte den som håller igång möten längre än vad som behövs. Har man ventilerat det nödvändiga så räcker det. Det finns ingen anledning att fylla ut avsatt tid, bara för att man markerat en tid i kalendern.


 Ungefär som historieläraren som sa:

- När jag säger ätt det hände 45, menar jag givetvis inte att freden kom år 45. Hur skulle den kunna göra det? Hitler var inte ens påtänkt då. Nej när jag säger 45, så menar jag självklart 1945. Men det blir så mycket kortare att säga 45 istället för 1945. Så tänk på det framöver.


Nej, nu måste jag tänka snälla tankar och också ta fram goda sidor. Människan tar gärna på sig dokumentation och är en hejare på protokoll, mejl och telefonsamtal.


Min förrförra chef var ett riktigt bollplank, om jag ska dra till med en floskel. Han var mer visionär än byråkrat, och hade verkligen förmågan att vända uppochned på allas resonemang. När vi körde fast i tankegången kunde han säga

- Nu vänder vi på kuttingen! och då gjorde vi det och kunde gemensamt komma på en ny bättre lösning på ett problem.


Det saknar jag. Nu får vi oftast vända på kuttingarna själva och imorse under morgonpromenaden, gjorde jag det framgångsrikt och kom en alldeles lysande idé. Men den tar vi tag i efter helgen och konferensen.


Kommentarer
Postat av: sanna

fin blogg.
Ha en fin kväll =)

2007-09-19 @ 17:45:14
URL: http://wiiiberg.tjejsajten.se
Postat av: F

Jag blir så irriterad på folk som måste fylla ut tiden på möten. Det är väl alldeles lysande om man klarar av sina ärenden snabbt och effektivt?

2007-09-19 @ 19:17:10
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: Inga M

Det finns två sorters chefer; de som lärt sig regler och paragrafer för att rida på dem och de som lärt sig regler och paragrafer för att kunna gå runt dem.
Jag har vid ett par tillfällen i liver haft lyckan att ha chefer av den senare sorten och det är väldigt roligt. De har också varit visionärer med kreativt tänkande.
För Din del är det väl bara att "Lay back and think of England" eller hur det brukar heta i uthärdningssammanhang!

2007-09-20 @ 05:55:56
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0