Rent nöje

Jodå, jag gillar mina barnbarn och passar dem gärna. Men jag gör det helst hemma hos oss, det blir så mycket lättare. Jag kan sätta upp regelverket och vara precis så efterlåten som jag vill. Om barnen sysselsätter sig själva kan jag plocka lite med mitt.


Idag behövde Trean hjälp och ville helst att jag skulle komma till dem, Noa hade varit magsjuk på natten så alla var lite ur slag. Och säger Trean "hoppa" då hoppar vi. Men jag ångrade mig så fort jag klev innanför dörren.


De brukar inte ha någon vidare ordning och jag är den hemska svärmodern som inte drar mig för att sanera. Om de tar det som kritik, får de göra det. Varför ska jag sitta och rulla tummarna när det finns saker att göra?


Dock, det finns gränser. Jag stannar inte länge i ett hem där en familjemedlem ägnat större delen av natten åt att krama toapjäsen. Dessutom var toapapperet totalt slut. Jag tog med den bleke pojken och hans rosiga syster hem till oss.


Nu har Trean hämtat de små liven och i förbifarten undrade han om jag kände någon, som städar billigt hemma hos folk.

- Det är väl bara att ringa någon firma. Det ska ju finnas massor numera.

- Jag sa billigt. Det kan vara värt några hundringar i veckan.


Han vet min inställning till svartjobb i allmänhet och till hushållsnära tjänster i synnerhet, så varför skulle jag ha några tips på lager?


Den största städinsatsen skulle de i alla fall behöva göra själva, innan det är dags att släppa in någon utomstående. Sen skulle damning, dammsugning och golvtorkning vara klart på en kafferast och då kan man lika gärna göra det själv.


För ett tag sedan undrade My vad man har strykjärnet till. Idag var det dags för nästa avslöjande fråga. Hon pekade på nagelborsten som ligger på vårt handfat.

- Vad är det där? och sen roade hon sig med att skrubba naglarna i flera minuter.


Kommentarer
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Nu får du se upp så du inte får extrajobb! Jag gick på det en gång men aldrig mer.

2007-09-30 @ 20:28:47
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se
Postat av: Annaa M

Jo det är ju så, arbetet innan man så att säga kommer ner till grunden kan ingen annan göra. Och gör dom det så blir det alldeles fel. Spelar ingen roll om det är beskäftiga mödrar/svärmödrar eller välmenande vänner.

2007-09-30 @ 21:15:30
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: frktjatlund

nicoline; jodu, städjobb är inte mitt största fritidsintresse. Det räcker med mina egna 84 m2.
annaa; nej, vilka paltor som ska i smutstvätten eller in i lådor och skåp och i vilka lådor och skåp, är alldeles för komplicerade uppgifter.

2007-10-01 @ 11:16:21
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: Hannah Bergstedt

jag fnissade lite välbekant över detta inlägg, tror min egen mamma skulle ha kunnat skriva detta. Möjligen till skillnad att vi inte skulle överväga svartarbete då. Men när vår damsugare gick sönder, köpte vi oss en som damsuger av sig själv.



Jag och min mor är i ständig konflikt över att vi inte har tillräckligt städat, hos henne ser det ut som i Sköna hem-det gör det inte hos oss. jag bloggade lite om varför här:

http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1164&blogg=19705



Det handlar om att man prioriterar olika tror jag.

Jag vill inte att mina föräldrar städar hos oss, jag blir inte arg om det händer men det viktigaste är att de inte kommer med pekpinnar, för jag gör inte det över valen i deras liv.



Jag blir däremot glad för den tid de lägger med barnen, läser böcker, spelar spel, går på utflykter, bakar ihop, lagar mat ihop och en massa sådana saker.



Vi gör alla vår val i livet, och försöker räcka till så gott det går, tror jag. Det är viktigt att få duga som man är. Sökte egentligen på "det blåster på månen, när jag hittade hit." Det fanns mycket intressant att läsa, tack för titten.

:-D Mvh Hannah Bergstedt, Piteå

2008-10-21 @ 09:36:02
URL: http://www.s-info.se/bergstedt

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0