Efterdyningar

Den nylagade tanden lever rövare i truten och värker ändå upp i tinningen vilket gör att jag är hemskt okoncentrerad och det kan förklara om inlägget blir lite rörigt och hoppar från ett ämne till ett annat.

Nu är det slut på hösenflös och sötebrödsdagarna och dags att leva spartanskt. Semester är inte gratis.

Vi fick tillbaka bilen igår. Det var gratis. Men vi har inte två garageplatser och det kostar att inte mata parkeringsautomaten. Kommunen vill ha 450:- blanka för några ynka kvadratmeter under futtiga 20 minuter. Vi får väl se det som en extra skatt nu när trängselavgiften gjort paus/försvunnit.

Hemmet är hyfsat återställt efter bortavaron. Alla kläder tvättade och alla flaskor sorterade. Rött i garderoben, vitt på kontoret och några Chablis i kylen. 

Någon gång under söndagskvällens urpackning från bilen la jag mina glasögon på ett riktigt smart ställe. Så smart att jag inte hittat dem ännu. Nu hankar jag mig fram med ett gammalt par så jag åtminstone kan läsa stor text. Jag lånade tre böcker på biblioteket inför semestern. Två av dem verkar ha pulveriserats, vilket får mig att minnas varför jag inte har haft lånekort på 20 år.

Det har hänt förr att saker försvunnit spårlöst i vårt hem. Finns det månne ett svart hål någonstans, som suger åt sig prylar och komprimerar dem så de inte syns längre? M:s fina klocka försvann. Han var säker på att han lagt den i badrummet. Mina ringar la jag i kryddhyllan när jag skulle laga mat, men inte låg de kvar där.

Jag tror att jag ska bli en ”strålis” och ringa polisen och säga att det är någon som tar sig in i lägenheten när vi inte är hemma. Det måste vara den självklara förklaringen till försvinnandet. Vi har flera i fastigheten som säger sig ha råkat ut för detta.

I förrgår var det en dokumentär på TV4 där man gjorde återbesök hos klass 7D tio år senare. Nu är de i 25-årsåldern och trots att de är födda här och gått i svensk skola och förmodligen också skulle dö i Sverige, sa de att de kände sig som tillfälliga gäster. De kände sig inte som svenskar och inte heller välkomna här. Skrämmande!

Semesterläsning
För att riktigt komma i fransk stämning köpte jag en pocket med epitetet ”Förra årets mest sålda bok i Frankrike efter Da Vinci-koden”. Jag hoppas att den inte var den mest lästa. Den var pissdålig så jag orkade inte med många sidor.

Då tog jag till en nyköpt Marian Keyesbok. Den var dessvärre inte ny utan ett nytryck av ett gammalt alster med en helt ny framsida. Redan läst, insåg jag efter några sidor och så gav jag den på båten.

Den lånebok som inte sugits in i svarta hålet var en barndomsskildring av äldre datum av Heidi von Born. Jag hittade den på nätet när jag googlade på kollonamnet ”Västra Edsviks flickskolekoloni”. Hon hade varit där sådär en tio år tidigare än jag. Boken var gripande och bra och jag fick många flashbacks till tillvaron på Barnens Ö.

Jag är svår på barndomsskildringar och eftersom Sigge Eklunds ”Det är 1988 och har precis börjat snöa” nyligen kommit ut i pocketupplaga var den en given läskandidat. Den var också riktigt bra och jag rekommenderar den varmt.

Sen blev det lite blandad kompott av diverse deckare och thrillers i amerikansk bestsellerkaliber.

Das war alles - Todo – C’est tout


Kommentarer
Postat av: Anonym

je ne regrette rien....så det så,
min tand blev billigare än beräknat...så det så!....
mer i helgen....suck....sa - bull!

2006-08-31 @ 21:48:44
URL: http://latmasksamtal.blogg.se
Postat av: Annaa M

Upptäckte nyligen att små saker försvunnit härifrån också. Men i vårt fall är det nog flytten som är förklaringen. Saker har helt enkelt begravts och förts bort med drivor av papper. Synd. En "stulen" klocka hittade jag vid förrförra flytten inklämd bakom en skrivbordslåda.

Men i ditt fall låter det ju skumt om det är fler i huset som drabbats.

2006-08-31 @ 23:55:15
URL: http://annaamattsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0