Miss Nag tjatar vidare

OK, jag trodde att jag var tjatigast men kan konstatera att jag ibland möter min överman. Men på hänne och dännepunkten tänker jag inte ge mig.

I Skog, Stråtjära och Bergvik sa man hänne och dänne. Jag hörde det dagligen. Jag googlade på saken och fick träff på Edsbyn och Alfta. Var ligger de orterna om inte i Hälsingland?

I Norberg används begreppet och i Östergötland kör man med varianten hänna och dänna. Det finns också i norskan och i tyskan. (Det blev nästan en norsk, en tysk och en Bellman)

Bara för att Fredrik Lindströms dialektmysterier hänför orden till dalmål är det inte uteslutet att det finns i andra dialekter.


Kommentarer
Postat av: En liten tant

Hur säker kan man vara på att Lindström har rätt öht? Att du har rätt i denna fråga står utom allt tvivel.

2006-08-01 @ 10:40:19
URL: http://tant.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Jag vet inte riktigt hur orden föll, det jag menade, men kanske inte förmedlade, tillräckligt tydligt, var att hänne och dänne kanske var mer dalmål än hälsingemål. Edsbyn ligger ju åt Dala-hållet och även Alfta, inte långt från gränsen. Även jag har forskat, mina källor uppger att Söderhamns-målet, av många, inte anses som riktig hälsingska, att hänne och dänne skulle vara vanliga uttryck i t.ex Bergvik som bara ligger cirka tre mil från Söderhamn, låter ju intressant. Här utesluter vi ingenting utan ordentlig prövning - tro mig! Jag skiter väl i Lindström.
På byråkratspråk innebär skeptisk, att vara klentrogen till fröken uppgift i frågan.
Latmask
fil ur och leg messerschmidt

2006-08-01 @ 20:02:09
URL: http://latmasksamtal.blogg.se
Postat av: Lars Anders Johansson

Precis som en liten tant här ovan så svävar jag i tvivelsmål rörande Lindströms vederhäftighet. Det vore intressant dock att veta om en bellman i likhet emd norsken och tysken skulle ha använt sig av uttrycket ifråga.

2006-08-02 @ 00:20:58
URL: http://slott.blogg.se
Postat av: Ralf

Ord som hännä och dännä för 'här' och 'där' har nog varit spridda i dialekterna åtminstone från Mälardalen och norrut. På Åland heter det hänna och dänna, ofta även hännan och dännan. Lär komma från fornsvenskans thaerna respektive daerna.

2006-08-14 @ 15:03:40
Postat av: Balderadriana

Excellent site, added to favorites!! Wonderful and informative web site. I have found much useful information.

2010-01-04 @ 10:21:45
URL: http://balderadriana.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0