Bloggvärldsbloggens bloggenkät, 2006

(från Sigge Eklunds blogg)

1. Hur länge har du bloggat?
Sen 5 januari 2006. Det stundar ettårsjubileum!

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut, en månad innan du själv började blogga?
Jag hade ingen aaaaning om svenska bloggvärlden. Däremot hade jag följt några amerikanska dagböcker på Open Diary flera år.

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Mitt kärleksliv är mer komplicerat och knutet till verkligheten. Så varma känslor som förälskelse hyser jag inte för bloggar.

4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
Lite trevande kanske, men jag gillar dem fortfarande.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet, som läsare?
Dryga dussintalet. Flera varje dag, andra ett par gånger i veckan.

6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?
Modebloggar skyr jag som pesten. Teknikbloggar – båååring. Politiska har jag aldrig lyckats hamna på. Och om jag gjorde det skulle jag snabbt försvinna bort. Jag vill inte kalla bloggarna jag läser för dagböcker, utan hellre betraktelser.

7. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.
Stationsvakt. Annat kön, annan ålder, annat jobb, annan social situation.

8. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.
Annaamattson (jag vet egentligen inte om vi är så lika, men jag gillar hennes blogg)

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Några läser, andra tycker att jag är pinsam. Alla vet inte heller om min blogg. Man kan inte vara alla till lags.

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Det tror jag, men jag har aldrig frågat. Så passa på och säg ifrån om jag har fel.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
Jag har nog kört med samma nivå hela tiden.

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
Riktigt, riktigt nära och personliga saker. Vem är intresserad och vem bryr sig, mer än jag själv?

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
I stooor utsträckning. Jag blir fortfarande barnsligt glad över kommentarer.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
I någon mån, men man har ju ingen koll på om bloggaren verkligen är äkta. Jag vet åtminstone en person som inte alls var den han utgav sig för att vara.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? I sådana fall: Var de som du trodde att de skulle vara, eller blev du förvånad?
Hittills har jag inte träffat någon. Första möjliga mötet kan komma nästa vecka. Det ska bli intressant.

16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Se på mig, jag har bloggat snart ett år och har fortfarande hälsan. Jag har sett folk som viker ut sig alldeles totalt och det tror jag inte är nyttigt i längden.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?
De som kommenterar hos mig har alltid varit snälla. Visst har det hänt att man missförstått när jag försökt vara rolig eller ironisk, men det beror nog på att man inte känner mig personligen.

18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Nja, jag har tagit bort delar av och hela inlägg någon gång. Sen skulle jag nog få ångra en del om vissa syskon skulle hitta bloggen.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Det tar en massa tid. Det ger en viss prestationsångest också. Varför får andra bloggare 18 kommentarer på ett inlägg som liknar mitt?

20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?
Kanske, kanske inte. Så länge lusten finns fortsätter jag. Ibland ruttnar jag på bristen av gensvar (se fråga 13 + 19)

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
Massmedia uppmärksammar somliga, så det påverkar andra än bloggarna själva. Kvällstidningarna har ju gett sig in i bloggvärlden själva och pushar gärna för de som bloggar på deras sajter.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
Jag trivs med att uttrycka mig i ord och kan bläddra tillbaka och läsa gammalt och vara riktigt  nöjd med mig själv.

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
Det är intressant att veta vad som rör sig i huvudet på andra och få följa med i skeenden medan de pågår.

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten
Den här punkten struntar jag i. Det är alltid pinsamt att utmana andra. Den som känner sig manad kan skriva ner några rader.

Kommentarer
Postat av: johannapannan

Jag är här.
Lite kommentarer.. Att blogga för bekräftelse gör jag med. Det är nog så. man vill ha lite kommentarer på det man lagt ut. Att ha prestationsångest ska vi inte prata om. Huh. Det där med att andra får så många kommentarer men inte man själv är ett gissel.
Jag har också snart bloggat ett helt år. Lite fräckt ändå vad tiden går. Jag brukar gå tillbaka och läsa mina små kommentarer från när Z var i magen. Min blogg är verkligen dagbok/tankebok.
Annaas blogg är jag också inne på ibland.

Läckert att du kanske ska träffa en bloggare IRL. hoppas att vi får läsa om det vid tillfälle

Tycker du gör ett kanonjobb som bloggare!
Gott Nytt om jag inte hinner in här.
kram

2006-12-29 @ 22:09:41
URL: http://johannapanna146.blogg.se
Postat av: Nicoline på Fädernegården

För mig har det blivit ett utkristalliserat bloggäng som jag läser varje dag. Din blogg är så självklar att läsa för mig så att jag för det mesta nickar instämmande och glömmer kommentera. Jag ska bättra mig på kommentarer.

2006-12-30 @ 12:29:17
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se
Postat av: Anonym

intressant - bra svarat, alla inlägg (jag gjort) är väl inte kioskvältare, men några gillar jag fortfarande. samma gäller avgivna kommentarer, ibland går det fort, väldigt fort - orden knackas ner fortare än man hinner tänka, någon filosof sa nåt i stil med;
- att tänka sig för innan man pratar är som att torka sig i röven före toalettbesöket (jag anar den existentiella hållningen.
jag tänkte göra ett litet experiment, men avstår, kanske en annan gång....gott nytt år.

2006-12-30 @ 14:33:21
URL: http://latmasksamtal.blogg.se
Postat av: frktjatlund

Tack för berömmet! Visst är det märkligt hur ett år bara försvinner. Jag backar då och då inläggen bara för att få känslan av att stoppa tiden lite grann.

Jag försöker kommentera, men ibland står det still i huvudet eller så är jag sent ute så det finns inte mycket mer att tillägga.

Oj, den djupsinniga filosofiska sanningen om rövtorkeriet har jag levt efter utan att känna till den. Säga vad man vill, men man lär sig mycket på bloggen.

2006-12-30 @ 15:44:02
URL: http://frktjatlund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0