Snappar du allt?

Jag förstår sydsvenska dialekter alldeles utmärkt i det verkliga livet. Vi har tillbringat åtskilliga semestrar i Halland och Skåne och rört oss obehindrat bland lokalbefolkningen. Ändå kräver nya serien Snapphanar hela min koncentration för att jag ska begripa vad de säger.

Maken såg dvd-versionen för några veckor sedan, så han kan hjälpa till med tolkningen av händelseförloppet. Nu ser jag i kvällsblaskorna att jag är långt ifrån ensam om hörselproblemet. Mörka bilder, där man inte ser munnen på den som talar ökar inte heller på min uppfattningsförmåga.

Och inte är jag så imponerad av resultatet, heller. Men jag tycker att det är min plikt att genomlida serien, så mycket som den har kostat.

Jobb – jobb – jobb
Under senaste arbetsveckorna har jag suttit fast i kompileringsträsket. En databasändring gör att vi måste gå igenom varenda programsnutt, för att se om programmet fortfarande används och om det i så fall behöver kompileras om. Nu har jag klarat av alla mina 183 windowsapplikationer. Jag tror det åtminstone tills motsatsen är bevisad. Dags att gå över till unix-diton.

Inkomster – utgifter
För femtielfte gången håller jag mentalt på att förbereda mig för att inte tillåta mig alltför lösa tyglar. Intäkter och kostnader ska väga jämnare, helst ska kostnaderna vara större. Makens julklapp från företaget var ett presentkort på 400 kr, som gäller på Pralinhuset. Det var inte alls snällt av tomten.

Nu blir det ingen avokado eller färdig dressing till lunchsalladen. Inte en massa apelsiner, bara för att det är säsong och så gott. Inga kvällsmackor. Ingen ost annat än som krydda. Inget vin i onödan osv osv.


Kommentarer
Postat av: Moster Mjölgumpa

Gör som jag; slå på texttv´s textremsa. Med rötterna i Göinge så förstår jag vad de säger, men när man tuggar chips är det alltid bra med text;-)

2006-12-27 @ 17:22:55
URL: http://mjolgumpa.blogspot.com/
Postat av: SolSkuggan

Jag ser ju inte tv och har därför inte heller börjat följa serien, men jag läste på AB tror jag, att man kan trycka in något på dosan och få texten till serien.
Hoppas du haft en skön julhelg, här har det varit lugnt och arbetssamt. Vi håller på att ta fram en hemsida över campingen, ska träffa en kille imorgon.
Lev väl vi hörs

2006-12-27 @ 18:15:59
URL: http://solskuggan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0