Analysera mera

Går det att få svar på varför de som väljer vin framför öl har bättre hälsa och lever längre? I Danmark har man tydligen gjort ett försök. Man har analyserat 3,5 miljoner kassakvitton och kommit fram till att de som handlar vin också köper mer frukt, grönsaker och magert kött än andra konsumenter.

Andra undersökningar visar att ölkonsumenter också köpte färdiglagat, korv, sockerprodukter och läsk. Och ölen dricker man ofta utan att äta mat. Gärna med chips i tv-soffan.

Tänk vilka studier man kan göra med dagens kassasystem. Man skulle kunna analysera ner människor i atomer nu när man handlar det mesta på kort.

Min gårdag söndersmulad

SL-center 180:-

Förköpta enkelbiljetter 10 st

Åhléns 675:-

T-shirts (2 för 100:-)

Kalsonger

McDonalds 65:-

Happy Meal

McFeast fullkorn

Systembolaget 110:-

Zonnebloem (2 st rea)

Konsum 120:-

Marinerade kycklingklubbor 24:90/kg

Avokado

Tomater

Gurka

Glass 

Man skulle kunna dra diverse slutsatser. En crossdressande SL-resenär med förkärlek för glass och hamburgare t ex. Eller vinpimplande kycklingälskare med smak för grönsaker. Eller en snål extraprisjägare utan sinne för finess. Eller ....


Kommentarer
Postat av: SolSkuggan

Du är verkligen bra på att ge en ideér och hålla en sysselsatt, var får du allt ifrån människa? Okey nu var det ju den danska undersökningen. Misstänker att du defragmenterar hårddisken med jämna mellanrum, inga onödiga filer som bromsar upp här inte;)
Ha en bra dag!

2006-07-18 @ 11:27:41
URL: http://solskuggan.blogg.se
Postat av: petra

haha - jag reagerar ocså alltid på såna där "undersökningar" där man tydligen aldrig tar hänsyn till omkringliggande faktorer som ju egentligen är helt avgörande...

2006-07-18 @ 12:20:12
URL: http://sallyklee.blogg.se
Postat av: En liten tant

Jag brukar roa mig med egna undersökningar i kassakön. Sneglar så diskret jag kan,på innehållet i folks korgar och vagnar och hittar på histoirer om dem utifrån detta. Fullt av förutfattade meningar förstås men antagligen minst lika träffsäkert som den danska undersökningen eftersom jag faktiskt ser människorna också.

2006-07-18 @ 15:26:28
URL: http://tant.webblogg.se/
Postat av: johannapannan

mm samma fundering hade Sarah tror jag, men då med funderingen "kolla in vad jag lägger på kassabandet"
ungefär som tanten gjort här ser jag

2006-07-18 @ 18:36:46
URL: http://johannapanna146.blogg.se
Postat av: Anonym

försökte ta ut pengar på maillkontot, men inte fán gick det, där kommer mest klagobrev på kontot, suck!
zonnebloem, låter sydafrika, och friskt - gott, tror jag smakat, efter en pava eller två smakar det mesta bäst!
det går att bevisa allt med statistik - tror jag!
jag kan tala om hur du statistiskt sett, kan göra gällande att du är en toppförvaltare av värdepapper (men tyvärr är tipset inte gratis!)

2006-07-18 @ 20:03:40
URL: http://latmasksamtal.blogg.se
Postat av: frkt

Vi har en kassörska på Konsumbutiken som brukar roa sig med att gissa vad det ska bli till middag: "Sjömansbiff?" eller "Köttsoppa?". Så kan man också göra för att jobbet ska bli roligare.

Det finns lögn, förbannad lögn och statistik. Jag är inte beredd att betala för statistik, ens om det gör mig till en vinnare på papperet.

2006-07-18 @ 21:16:59
Postat av: Danialagnes

i love this page keep it up.

2009-03-23 @ 11:43:59
URL: http://danialagnes.myblog.de

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0