Begreppsallergi

Det händer att jag överreagerar när jag tycker att människor formulerar sig ogenomtänkt. OK, det gör säkert jag också. Men då är det bara andras skyldighet att reagera.

En gång höll jag på att skrämma livet ur en femton år yngre medarbetare. Så fort det var något så fick hon ”en sån djävla ångest”. Det fick hon ofta och för minsta lilla skitsak.

Under den här perioden tog sig inte min bästa kompis sig ur sängen. Hon låg med täcket uppdraget till näsan och stirrade på tapetskarvarna på väggen. Hela tiden upprepade hon ”Hjälp, hjälp, hjälp”, ”Hjälp, hjälp, hjälp”. Djup depression parat med panikångest. Psykofarmaka och terapi, inget hjälpte. 

När det var som värst med kompisen satt min arbetskamrat och läste lunchmatsedeln och kläckte ur sig:
- Fisk eller korv! Jag får sån djävla ångest över pest-eller-kolera-alternativ.


Jag fick spel och sa att jag inte någonsin mer ville höra om hennes ångest. Hon kunde gärna få följa med till kompisen om hon ville veta hur verklig ångest såg ut. Arbetskamraten såg riktigt rädd ut och stammade fram en ursäkt. 

Sen kan jag reagera på uttryck som ”man har det man förtjänar”. Jag vet att de flesta inte lägger samma betydelse i formuleringen, som jag.

För mig är det som att säga att världen är bra som den är. Alla får ju vad de egentligen förtjänar. Som att det ligger en högre mening bakom det man får vara med om. I mina öron liknar det någon slags framgångsteologi. De goda belönas med framgång, god hälsa, skönhet och lycka.

Visst, jag tror på den fria viljan och att man kan styra sitt liv genom de beslut man fattar. Hemskt vore det annars. Men det finns också andra mekanismer, som tid och oförutsedd händelse.


Kommentarer
Postat av: arash

hello,
I am arash and I am from iran,i wanna to emigrate to your country and accidently i find your weblog,
Do u know any thing about the people that get the citizenship from spousal visa?
Yeah ,and i wanna to come out of iran from this way,you may ask how?
Honestly I have 25000$ and i wanna to pay to u if you temporary marry me just to get the visa and citizenship and after that we
simply divorce and from this way i can get the citizenship of your country,
i want from you that really think seriously about this offer and pay attention that this work is absolutely legal,
okey my email is
[email protected]
and i am looking forward your anser,
some info about my self:
name:arash age:19 sex:male

2006-07-25 @ 10:33:34
URL: http://lonely-tree.blogspot.com
Postat av: SolSkuggan

Överens är vi i detta också. Jag reagerar också på alla dessa ordfloskler, precis som dig förstår jag att de säkert inget menar, men vad hjälper det.
Bra att du sa ifrån, kanske tänker hon efter nästa gång!

2006-07-25 @ 13:43:23
URL: http://solskuggan.blogg.se
Postat av: flasknosen

Jag blir också irriterad av floskler och fel användnig av ord. Depression är också illa använt många gånger. Jag säger som SolSkuggan, bra att du sade ifrån. Skulle vilja vara mer så själv faktiskt.

2006-07-26 @ 12:03:09
URL: http://flasknosen.blogg.se
Postat av: Jeppeeira

Hello admin, nice site you have!

2009-04-16 @ 10:15:45
URL: http://jeppeeira.20six.fr

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0