Egna egenheter

Idag gick jag för säkerhets skull hemifrån tre gånger. Det kunde ha blivit fyra.

Första gången tryckte jag på nödstopp i hissen. Just det! Fredag, dags för stora ryggan så jag kan shoppa på hemvägen.

Andra. Nödstopp igen. Spegelbilden avslöjar en fläck på tröjan. Jumpern var nytvättad så det var visserligen en ren fläck, men inte så klädsamt.

Tredje gången kom jag ända till porten. Huuu, det var lite kallare än jag trott och koftan blev kvar i sovrummet när jag bytte tröja.

 


Jag drar en skarp gräns vid andra sidan Hornsgatan. Har jag passerat den vänder jag inte tillbaka. Frukosten blev kvar på köksbänken.

 


På amerikanska bloggar taggar man varandra. Jag tror inte att det har med etikett att göra utan snarare med kull eller ubban (rätta mig om jag har fel). För tillfället roar man sig med att räkna upp sex udda fakta om sig själv. Här är mitt bidrag.


 

  1. Ansiktsblind
    Inte totalt, men tillräckligt. Om jag ser en människa utanför sitt normala sammanhang så blir det knepigt. Flera gånger har jag gjort bort mig genom att presentera mig för folk, som blir mycket förvånade och säger: Men vi har ju träffats förr. Ett annat problem är filmer. Det blir komplicerat att hänga med i en film om två personer har mustasch, speciellt om de är av samma kön.
  2. Hörselminne
    Jag kan en mängder med sångtexter utantill, speciellt om sången har en handling. Läxorna i skolan hoppade jag i regel över. Om läraren gått igenom stoffet muntligen, så drog jag bara i mitt lilla snöre mitt fram på bröstet och vips kunde jag upprepa lektionen i minnet.
  3. Koncentrationsförmåga
    Vi var fyra syskon hemma. Plus hund, katt och en massa undulater. Mamma pratade dessutom oavbrutet. En decibelmätare hade ställt sig på rött. Allt detta kunde jag stänga ute vid behov. Om så världens snyggaste man (vem det nu skulle vara) steppade naken i rummet skulle jag inte märka det.
  4. Ordsamlare
    Det finns en massa roliga och intressanta ord, som jag lägger på lager för att droppa här och där. Det kan vara ord som börjar på vokaler (okulär, urban, adekvat, inuit) eller ord som bara låter lite kul (repetitiv, manspillan, mjugg).
  5. Räknare
    Jag tycker om att räkna saker. Trappsteg till exempel. Jag är av den bestämda åsikten att det ska vara 16 eller 22 trappsteg mellan våningsplan. Om det inte är så, så kräver jag åtminstone att antalet ska vara delbart med fyra.
  6. Storhetsvansinne
    Min höjd över havet är ringa, endast 1,60. Men trots det tror jag mig vara längre än många som är betydligt längre än jag. Det händer att jag klassat någon som liten och sen när vi står brevid varandra märker jag att personen i fråga är minst 1,70.

Kommentarer
Postat av: Nina på Johangården

Då skulle du tycka att jag är liten då... jag är 1,70 - alldeles lagom långt. Räknare och ordsamlare är jag. Koncentrera mig kunde jag tidigare, fyra syskon har drillat mig.Två män med mustasch kan jag skilja på. Däremot är det dåligt med sångtexter nu.

2006-07-21 @ 12:51:06
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: SolSkuggan

Jag är en reslig kvinna på hela 1.58. Har en syster som är 1.85. Okey, vi är halvsyskon, det är väl jag som är halvan då..
Jag brukar naturligtvis se till så att vi inte visar oss samtidigt, någon repetion av fyrtornet och släpvagnen vill jag inte veta av.
Mmmm räknar gör jag, en yrkesskada kanske, allt från resterna av köttfärssåsen jag slevar upp, till reklamskyltarnas texter. Antalet bokstäver bör absolut vara delbart med 2-3. Nä nu får jag ge mig, misstänker starkt att annars blir min kommentar längre än ditt inlägg.
Ha det gottast!

2006-07-22 @ 10:58:25
URL: http://solskuggan.blogg.se
Postat av: gunsan

Frktjatlund ... jag är 149cm över land och hav ha ha ha ... kom igen era långisar ... jag ser upp till alla .. ja även de under mig ... barn och rullstolsburna m.fl.
Jag räknar och delar o ... ja du skrev underbart ... detta söker man och är det av lära sen barn,överlevnad eller ?
Tack vilket kul läsa jag kom in på ... och funderar vidare... nu ned till tvättstuga 8 trappsteg*2 och 3 trappsteg ute sen raka spåret runt en husknut till tvättstugan GLÄDJE KRAM :)

2006-07-22 @ 12:00:12
URL: http://gobbe.blogg.se
Postat av: sara

Ha en bra dag!

2009-01-23 @ 10:09:02
URL: http://tarnqvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0