Lös & ledig lördag

Regnet öset ner under morgontimmarna, men värmen kvarstår. Nu gjorde inte regnet så mycket. Jag har jour och hade fullt upp med krånglande datasystem. När det var åtgärdat hade trottoarerna börjat torka upp.

Det finns en naturlag som drabbar oss ständigt:
Om ett räntefritt avbetalningsköp är färdigbetalat, så är det genast något som går sönder och som kräver en ny skuld. 

När betalningen på sofforna var klara, gick sängen sönder. När nya sängarna var betalda, gick tvättmaskinen sönder. Då köpte vi en ny och kostade på oss en ny kyl/frys samtidigt. Igår betalade jag resten av skulden på det köpet och vad kunde vi konstatera imorse?

Jo, espressomaskinen är stendöd. M, som vill vara händige herrn skruvade isär apparaten, men det fanns inget synligt fel. Pumpen funkar, det är själva uppvärmningen som inte gör det.

Jag har inte gillat den där inkontinenta, ständigt läckande, Innovamaskinen. Dessutom tycker jag att det skräpar alldeles för mycket om kaffekvarnen och skulle helst vilja ha en helautomatisk variant med kvarnen integrerad. Helt klart en köpsignal från min sida.

M behövde dessutom en ny tunnare fritidsskjorta till semestern. En som torkar fort och inte behöver strykas. Förra året köpte han en klarröd variant från Peak Performance. Han var väldigt nöjd med det reafyndet tills han började använda skjortan.
shell
Vet ni hur många bensinstationer, stormarknader, snabbrestauranger det finns där personalen går omkring med klarröda skjortor. Vi har Shellkort och varenda gång vi tankade kom det fram någon kund och undrade något. Vad vet vi inte eftersom vi inte behärskar franska. På stormarknader var det likadant.

Jag hittade en förtjusande espressomaskin av märket Jura på PUB för 9995 kr. Hela 1000 kr billigare än på NK. Men M var inte imponerad, designen dög inte. Vi får väl vänta med köp tills efter semestern. Till dess får vår gamla fattigmansespresso duga ihop med en lattevisp från Clas Ohlsson.

Under vår odyssé efter skjorta hittade M ingen som dög, däremot sin drömnessesär (helsvart) och några böcker från Pocket shop.




Vi åt lunch på Åhléns takterrass. Bakom oss i kassakön stod en kvinna, som sa till expediten bakom disken:
- Jag ska inte äta. Men får jag fråga: Vad är pannacotta för något?
- Pannacotta är slut, fick hon till svar.

Och jag som trodde att det var en efterrätt.


Kommentarer
Postat av: Christina

Tänk om vi hade fått lite regn här men icke.
Vi hade det gott i Simrishamn, åt en härlig middag och det var marknad på stan så vi gick och tittade på tingeltangel också.
Men varmt, varmt.
Skönt att komma hem och duscha i kallt vatten.
Ha det gott

2006-07-29 @ 18:50:36
URL: http://dagaravguld.blogspot.com
Postat av: SolDalen

Aha.. Har du också drabbats av den där naturlagen, men som jag förstår det så är den ingen epidemi. Den är smart och utser sina offer med noggrann precision.
Sicken tur att vår visseljohanna fortfarande funkar och kokplattan likaså..
Jodu, en gång hade jag en grön sommarjacka, samma färg som konsumpersonalens dressar, gissa om jag blev antastad. Jag blev tvungen att hänga undan den..
Jamen.. VAD är Pannacotta??
Lev väl frktj.Kraaam

2006-07-29 @ 19:13:50
URL: http://soldalen.blogg.se
Postat av: SolSkuggan

frktatlund... Förlåt, min dotter har haft åsknedslag i sin dator och lånat min, därav den felaktiga blogadressen:)))
Naturligtvis var det mitt inlägg här ovan.

2006-07-29 @ 19:16:13
URL: http://solskuggan.blogg.se
Postat av: Anonym

espressomaskin är fjolligt 08-trams - tacka vet jag kokkaffe!
jag glömmer aldrig när M och jag för 100 år sedan(början 70-t) skulle handla lite för en picknick på djurgården. vi gick ner i hötorgshallen och skulle bl.a. köpa bröd och det var en fisförnäm expedit där som tjatade om brötchen hela tiden. M som sällan låter sig imponeras så nåt i stil med - jag bryr mig inte om dina brötchen - jag vill ha dom där och pekade resolut på några "frallor". och så fick det bli!

2006-07-29 @ 20:25:00
URL: http://latmasksamtal.blogg.se
Postat av: frkt

Är det någon som försöker antyda att avsaknaden av en espressomaskin är ett I-landsproblem?

Jag har direktnumret till ....(s)

2006-07-30 @ 00:09:38
Postat av: Inga M

Eftersom många tycks ha bloggsemester så kollar jag runt lite på bloggar som verkar intressanta o hamnade här.

Känner igen dilemmat med den röda skjortan, fast mitt problem är inte en röd skjorta utan att jag oftast har en midjeväska o den är signalen för att jag är personal. Måste kolla någon gång hur det vore att hänga på o låtsas lite.

2006-07-30 @ 10:07:23
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0