Måste man kunna allt?

Nu har mitt jobb implementerat redundans. Så formulerar man sig på vår datadrift. Värsta exemplet var en instruktion på svenska med den välformulerade rubriken: Hur man monitorerar submittade processer.

Redundansen i det här fallet är att vi har två Internetleverantörer. Jag har en näpen liten dator hemma. En laptop med dockstation, som jag kan koppla upp mig till jobbet med. Nu fixar jag inte det tekniska så bra, så jag bar med mig datorn och överlät den till en av teknikerna för att han skulle fixa ytterligare en VPN-manick.

Det skulle jag aldrig ha gjort. När jag fick tillbaka den, sa den lille teknikern stolt att nu var den uppgraderad. Innebörden i det var att inget funkade. Alla bluetoothfunktioner borta. Trådlösa nätverket väck. Och hela tiden skulle jag dra pekfingret över en sensor för att bekräfta min identitet. En sensor som man inte kommer åt när datorn sitter i dockstationen.

Efter några tappra försök att konfigurera ett trådlöst nätverk så gav jag upp och ringde Ettan. Han suckade och kom över. Tur att man har experter på nära håll. Han avinstallerade all idioti, knäckte routerns lösenord och nu funkar allt som förut. Ettan sa till på skarpen att nästa gång skulle jag inte låta teknikfreaks på jobbet lägga vantarna på maskinen utan låta honom sköta allt från början.

Igår eftermiddag skickade Ettan ett mejl.
Subject (ämne): Tjänster & gentjänster.
Han har inte fullständig gymnasiekurs i alla ämnen. Just nu distanspluggar han på Komvux.
Appendix (bilaga): Referat av en artikel om slangspråkets påverkan på svenskan.
Context (innehåll): Kan inte du kolla på min uppsats när jag nu hjälpte dig med datorn :-D.

Det gjorde jag och kom med konstruktiv kritik och han skrev om och om, så jag blev riktigt nöjd med hans insats. Hoppas Komvuxet blir det också. Lite smickrad blev jag över hans förtroende för mitt omdöme.


Kommentarer
Postat av: Nina på Johangården

En sak har jag lärt mig... låt aldrig någon tekniker på ditt arbete röra datorn. Den blir sig aldrig mer lik. Allt är omstuvat och ändrat och så kallat uppgraderat.

Sen har man bara att börja om med allt från början i datorn.

Min erfarenhet av dessa så kallade tekniker är att det är otekniska och bara sabbar för en. Sabbar, under förespeglingen att göra det bättre för en... Vadå bättre? Att gå från teknikens under till teknikens stenålder är väl inte bättre? Jag tror att de uppfinner hjulet gång på gång, fast på sitt lilla sätt.

2006-06-21 @ 09:31:52
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: Nicolin på Fädernegården

frktjatlund, det jag skulle vilja svara vågar jag inte svara för då skulle jag få på skallen av alla "datatjosan" så jag väljer att tänka tyst. Om Du förstår vad jag menar. Lycka till med Laptopen. Håller tummarna för Ettan.

2006-06-21 @ 11:09:17
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se
Postat av: Ninni

Jag får specielhjälp av min son när jag har problem! Och du också tydligen...och sen kunde du hjälpa han...så bra!!
jag har en fråga på min blogg!!

2006-06-21 @ 19:12:50
URL: http://ninni.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0