Personligt rekord!

eller Oordentlig får ordentlig motion

alternativt En slarver är slösaktig

Igår på lunchen köpte jag en vit tröja. Jag hade spillt kaffe på den jag hade på mig och mina arbetskamrater tyckte det var bästa möjliga ursäkt för att skaffa en ny. Dessutom hade jag en 30 %-kupong på Kapp-Ahl.

Vägen hem från jobbet igår blev lång. In och ut ur diverse skoaffären. Jag är på jakt efter nya sandaler. När M och jag träffades på Medborgarplatsen blev det några affärer till och till slut middag på en grekrestaurang.

I morse tänkte jag ta på den nyinköpta tröjan. Men jag kunde inte hitta den. Hela förmiddagen har jag ägnat mig åt att ”backa bandet”. Jag har varit tillbaka till alla gårdagens affärer. Nada tröja. Inte heller på restaurangen hade man sett röken av min påse.

Då gjorde jag som jag brukar, köpte ytterligare en ny tröja. Denna gång på BikBok, utan rabattcheck. Men priset var ändå lågt, så det gör inget. Mitt enda kvarvarande hopp är att påsen med tröjan ligger kvar på jobbet.

Det är såna som jag som får hjulen att rulla!

Dagens kändis
En röd nedcabbad Ferrari kör med full gas in på Krukmakargatan. Jag har ingen aning om vilken modell men den var vacker. Efter några meter blir det tvärnit vid nummer 31 och ut hoppar Markoolio och stegar in i porten.

Jag gillar honom. Inte för musiken utan för det goda humöret. Vi har till och med varit på konsert på Globen för några år sedan ihop med tusentals dagisbarn. Det var jättekul att se och framförallt höra alla ungar. De kunde varenda låt och sjöng glatt med i sånger om bärs och hångel.


Kommentarer
Postat av: Ninni

Du är ju bara för goooo! Nu kanske du har två vita tröjor...men bara kanske!
Markoolio är härlig!!

2006-06-03 @ 15:48:42
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Anonym

Är du en slarvmaja? Grattis! Icakuriren nr 23 har ett reportage om "Slarvmajan".

Hopplös, ja till och med hänsynslös. Slarvmajan har det inte nådigt. Men NU blåser nya vindar. För slarvmajan behövs, enligt en ny bok.

"Gunnar Ekman som doktorerat på organisation och ledarskap säger att:"Vi behöver fler slarvisar i näringslivet. De tvingar oss till att improvisera. Folk sitter alldeles för mycket i väluppfostrade möten".

Etnologen Agneta Lilja vid Södertörns högskola säger att vissa tillåts vara slarvigare än andra. Den som är socialt väletablerad kan sätta sig över kravet på ordning. Det vet man ju att en professor t ex har viktigare saker för sig än att städa. Vi har nog inte lika mycket överseende med ett vårdbiträde som inte kan hålla ordning. Slarvmajor och slarvpellar må vara jobbiga, men hon är övertygad om att de behövs. De bekräftar oss andra och kan få oss att känna att vi själva är duktiga. De representerar en revolutionär kraft, som genom sitt sätt att vara, ifrågasätter det allmänt accepterade, och kanske pekar på alternativ. Ordning är makt. Makt föder ALLTID motstånd. Med tiden ändrar vi vår uppfattning om vad som är ordning och vad som är slarv.

Kära frktjatlund, tack för att du skriver så härligt om dina bravader, hälsar Nicolin.

2006-06-03 @ 17:47:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0