Tillbaka till 50-talet

När jag, som barn skickades ut till sommarhem på 1950-talet minns jag den stora lapp jag hade i ett band om halsen. Alla barn samlades på Centralen och delades in i olika grupper. Jag kunde inte läsa, men jag skulle tro att lappen innehöll uppgifter om namn och adress dit jag var på väg.

Jag minns att vi var väldigt sena vid ett tillfälle och det var lätt hysteriskt innan mamma hittade var mitt kort fanns och vilken grupp jag skulle hålla mig till. Fortfarande är just den känslan jag hade då ett återkommande tema i mina mardrömmar. Jag försöker hinna med ett tåg eller en buss, men kan inte få med mig packningen. Det är så många väskor och påsar och jag vet inte vilken perrong jag ska till. 

Färden norrut med tåg kändes lång. Jag antar att det fanns någon vuxen som höll koll på vilka barn som skulle av på vilken station. Min anhalt var Söderhamn där jag blev hämtad av sommarföräldrarna och fortsatte med buss till ett litet samhälle utanför stan.
bert
Vistelsen i Hälsingland 1956 blev längre än planerat. Den sommaren blev jag hämtad med bil. Mamma hade träffat en ny man och det var i hans Opel vi åkte hem alla tre. Bert, som han hette, var snäll och omtänksam mot oss barn. Mamma och han gifte sig ett halvår senare när Lillsyrran var på gång.

Trots att Bert var 31 år bodde han fortfarande hemma hos sin mamma. Vi bodde i en liten tvåa i Hökarängen. Bostadssituationen för oss och andra var minst sagt problematisk. Men även på den tiden fanns det genvägar. Pappa arbetade som revisor och en uppdragsgivare var byggmästare och ordnade en stor lägenhet i ett av sina nybyggda hus. Mamma blev hemmafru.

Pappa Bert arbetade mycket men det var alltid lika roligt när han väl kom hem. Vi prenumererade på Kalle Anka och när det kommit ett nytt nummer, stod vi och tittade ut genom fönstret på bilarna som kom till parkeringsplatsen. Syrrans och min kommentar var alltid:

– Varför har han inte en vit Amazon? Då hade han varit hemma för länge sen.

När han väl kom och hade druckit sitt kvällste var det dag för läsning. Han la sig på mage tvärs över dubbelsängen, Brorsan la sig på höger sida, Syrran på vänster och jag låg på hans rygg. Jag trodde att han läste det som stod i pratbubblorna och blev jättebesviken på serietidningar när jag väl lärt mig läsa. Han broderade ut berättelserna åt alla möjliga håll så att de blev mycket bättre än de egentligen var.

Han ritade också egna roliga berättelser i streckgubbeform. Oftast handlade de om hundar, som i hans version liknade igelkottar.
Efter några år kom mamma underfund om att pappa hade affärer på sidan om. Till slut hade mamma svart på vitt hur det låg till och stegade in på pappas hotellrum, där damen ifråga satt i underkläderna. Jag hörde aldrig deras bråk och för mig var det en överraskning när mamma sa att pappa inte skulle komma hem mer.

Brorsan blev arg och anklagade mamma för att ta ifrån honom ännu en pappa. Jag var 12 år och inne i värsta Anne på Grönkullaperioden. Mamma återkom ofta till att jag var den enda som sa något snällt när skilsmässan annonserades. Repliken var:

– Det gör inget. Jag ska vara duktig i skolan så jag får ett stipendium.

Det hade jag nog inte hittat på själv. Jag misstänker att jag var inspirerade av alla flickböcker jag läste.


Kommentarer
Postat av: Nicolin på Fädernegården

Vad synd att ni inte fick ha kvar den där snälla pappan. Vart tog han vägen sen? Hade ni någon kontakt med honom efter det? Din replik verkar bekant. Jag tror att den står att läsa i Gunnar och Bente Öbergs bok "Vuxna skilmässobarn berättar". Den första heter "Att skiljas men inte från barnen".

2006-06-19 @ 17:52:50
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se
Postat av: Nina på Johangården

Håller med Nicolin... synd att ni inte fick behålla den snälla pappan.

2006-06-19 @ 20:18:12
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: Anonym

Det är verkligen intressant att läsa dina minnen och så synd att det blev som det blev med nya pappan...
Och vi som gör likadant med barnbarnen broderar och fyller i både i böcker och tidningar. Fast kul har dom, och vi med!
Det där med Amazonen var kul!
Ha det gott!

2006-06-19 @ 20:42:06
Postat av: Ninni

Intressant att läsa...och jag undrar också hur gick det med pappan??
Hur kom det säg att ni blev skickade på sommarhem, var det för att få komma bort från stan?

2006-06-19 @ 21:50:10
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: SolSkuggan

Oj... Så inne i läsningen så jag missade att skriva mitt namn vid kommentaren...
Ha en bra dag, kram!

2006-06-20 @ 09:16:54
URL: http://solskuggan.blogg.se
Postat av: Anonym

Det var nog kanske inte dyslexi, kanske är det dyspepsi, skit samma!
Även jag har varit på kolla på 50-talet och det var en veritabel skräckupplevelse att åka dit, oftast okej - men inte helt, att vara där!
Pappor och mammor - är ett kapitel för sig, undrar hur mycket - bra och dåligt - man absorberat från föräldrarna, ibland funderar man ju på hur man relaterar till sina egna barn, och hur det kommer sig att man gör som man gör?
Nu ska jag massera häcken, och sen åka till Birsta och massera plånboken!
Hare bättre än bäst!

2006-06-20 @ 09:21:58
URL: http://[email protected]
Postat av: frkt

Jag återkommer till pappan som var snäll mot oss barn, men inte så snäll mot mamma.

Sommarhem och husmorssemester - socialbyråns anordningar för mindre bemedlade familjer.

2006-06-20 @ 11:02:20
Postat av: Tania

Kul med läsningen av Kalle Anka :) .Jag läste också Anne på Grönkulla och gick runt och var jävligt positiv och enervernde och sörjde över att jag inte hade rött hår.

2006-06-24 @ 09:33:38
URL: http://FruHattUnderJorden.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0