Missbruk

Där sitter jag i godan ro och sorterar tankarna när telefonerna börjar ringa ilsket. Avdelning efter avdelning meddelar upprört att deras datorer fallit i koma med fryst skärmbild med konstiga felmeddelanden. Jag börjar prata ner dem: Vad försökte ni göra? Jobba! I vilka program? Alla! Denna gång hade jag lite att gå på eftersom de inte kunde trycka bort sina felmeddelanden när tangentborden inte funkade.

Efter några minuter kunde jag konstatera att en användare startat en helsikes massa program. När jag kom till hennes arbetsstation fattade hon ingenting. Hon hade inte startat några applikationer. Inte hon själv men det visade sig att hennes handväska var lämpligt placerad på Enter-tangenten och startade gång på gång ett och samma program och snodde på så sätt alla resurser i databasen. Det tog ett tag att stänga alla processer och det kostade företaget ett stillestånd på 30 minuter, totalt 40 timmar upp i rök: Allt för en handväskas skull. Somliga av våra programbrukare visar sig vara missbrukare. 

Själv är jag tablettmissbrukare. Jag skulle tro att det skulle löna sig att satsa pengar i MalacoLeaf, Läkerolföretaget. Hela vår familj knaprar i oss åtminstone en ask var om dagen. Man undrar vad de har för vinstmarginaler. En ask kostar mellan tio och tolv kronor. Om jag skulle gå på avvänjning och satsa de sparade pengarna på aktier istället.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0