Nya märkvärdigheter

Har dagens föräldrar hur mycket pengar som helst? Eller är det släktingar som inte kommer på något vettigt att ge till nytillskotten? Någon förklaring finns det säkert, för hur kan det annars krylla av barnvagnar med registreringsskylt. En orsak är kanske att föräldrarna har svårt att minnas sina barns namn och födelsedag och behöver någon form av fusklapp. Nuförtiden behöver man ju inte komma ihåg vad man bestämt. Det är bara att slå en signal på mobilen, så minnet får mindre träning.

Dagsmejan avslöjar att stans hundägare fuskar med att plocka upp efter sina jyckar under vintertid. Någon/några lustigkurrar i grannskapet har förmodligen fickorna fulla med dekorationsflaggor och när de ser en riktig maräng så sticker de dit en brokig flagga. Det gör att man blir glad över skiten. Jag tror att jag ska beställa några själv. Det ska bli ett sant nöje att gå runt och nationsbestämma exkrementen. Här var en riktig bamsekorv, det blir stjärnbaneret och inget annat.

Idag skulle jag lägga ut en ny sida på intranetet och bad fröken Petimäter korra. Pinsamt nog kom hon på mig med att stava fåtölj med o istället för å. Inte bara en gång utan två. Jag skyllde på att html-koden gör om alla åäö till konstiga tecken som gör den svår att läsa. Men samma fel två gånger det kan knappast bortförklaras.

På förekommen anledning kom vi i diskussion om hur man stavar ”baklem”. Jag höll på varianten baklem medan frk P röstade för bakläm. Vi hittade stöd för båda versionerna. Men eftersom de gällde en beskrivning av hur någon inte fick upp baklemmen, så ändrade den spörjande mejlskrivaren formuleringen till ”bakdörren”, allt  för att undvika missförstånd.

Nu återgår jag till tvätt och packning. Vi ses på torsdag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0