Tant Mittiprick är tillbaka från Paris

OK, fröken Tjatlund är fast i barnbokslandet. Tant Mittiprick var min barndoms vänliga version av Supernanny. Hon hade kurer som kunde få de ovilligaste att utföra tråkiga sysslor. En som jag fastnade för var att om något kändes riktigt motigt så skulle man låtsas att Drottningen skulle komma på inspektion och det gällde att bli klar i tid. 

I natt skulle Drottningen komma kl 01:15. Vi var hemma 00:45 och innan Drottningen anlände skulle alla spår av Parisresan vara borta. Jag hann precis och 00:15 kunde jag bjuda henne och mig själv på ett glas vitt vin.

Bästa restaurangbesöket
Sista kvällen hittade vi ett litet hål i väggen några kvarter från oss i Montmatre. En kille i 30-årsåldern satt uppflugen på en barstol i en liten lokal med plats för 24 gäster. Som vanligt fanns menyn bara på franska, men han förklarade gärna på engelska med klassikt fransk brytning, ungefär som den Monty Pythonkypare som serverar Mr Kreosot. Köket låg i källaren och kommunikationen skedde med hjälp av en hembyggd mathiss. Stället heter nått i stil med l’Homme Tranquille och killen som serverade var verkligen tillbakalutad.

Krogen blev självklart knökfullt. Vi var tidiga och fick frågan om vi ville sitta på rökfritt. Ja, tack sa vi. Det blir här sa killen och pekade på bordet närmast dörren. I stort sett alla rökte, så det rökfria bestod i den friskluft som kom in när dörren öppnades.

Sämsta restaurangbesöket
Vi hade varit i Luxembourgområdet och gick norrut mot Seine när himlen öppnades och vi snabbt slängde oss in i rena turistfällan. Lunch ost & skinksallad kan tyckas oförargligt, men vi fick sån där färdigtärnad ost och skinka som knappt rörts av någon mänsklig hand. Alla bitar är exakt lika stora och skinkans konsistens ligger farligt nära korvens. Jag trodde inte att såna vederstyggligheter fanns i Frankrike.

Annars var vi på flera trevliga ställen. En del av restaurangerna låg bakom butiker. Fiskaffären drev en fiskerestaurang och bakom vinbutiken låg ett ställe som serverade ost och kallskuret i all anspråkslöshet.

Glädjekvarter
Vårt hotell var omringat av barer med lättklädda damer. Men det finns ingen glädje hos dagens prostituerade, och det har det förmodligen aldrig gjort. Håglösare tjejer får man leta efter. M fann ett visst nöje i att gå tio steg före mig för att flickorna skulle göra ett försök att fånga hans uppmärksamhet. Tvåan sa att man får skylla sig själv när man bokar på nätet. De hade själva hamnat i ett område för manliga prostituerade transvestiter. Det blir svårslaget.

Vad har hänt med blogg.se? Inga senaste inlägg, inga mest aktiva och ingen statistik visas på grafen. Är sajten överchokad?


Kommentarer
Postat av: Anonym

Det är som det är och blir vad det blir. Välkommen tillbaka. Hoppas sajten frisknar till och att du haft en bra semester.

2006-03-30 @ 11:40:49
URL: http://[email protected]
Postat av: Christina

Välkommen hem!
Åh du det är underbart i Paris, har varit där ett par gånger och man kan åka dit flera gånger om.
Våren hade den kommit dit?
Ha det gott och tack för ditt besök i min blogg

2006-03-30 @ 11:58:31
URL: http://bjorkhaga.blogspot.com
Postat av: Anonym

GGG är ett "kollektiv", där jag bidrager ibland!

2006-03-30 @ 15:14:54
URL: http://[email protected]
Postat av: frkt

Då förstår jag. Cut-and-paste är alltid tillåtet i eget material.

2006-03-30 @ 15:25:32
Postat av: Hokamo

Great web site! I love the content, pics and hard work!

2010-02-05 @ 10:33:41
URL: http://hokamo.blog.ca

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0