Vad säger man?
Svar på tal
Lillsyrran och jag behövde utväxla några papper så hon tog vägen över mitt jobb när hon skulle hem. I vår reception satt en av cheferna på vår kundtjänst och när jag kom sa hon:
Du har inte berättat att du har en så trevlig syster. Men särskilt lika är ni inte.
Det är vi inte heller. Lillsyrran är mörkhårig och har väldigt blå ögon. Jag är rödhårig (något påbättrad) och grönögd. Vi har en aldrig uttalad överenskommelse i en sån här situation. Vi säger bara
Nä, det är vi inte
båda två. Vi har inte samma pappa och båda är vi mest lika våra fäder.
Talsvar
Vi har nyligen infört en talsvarstjänst för våra kunder och nått man lär sig snabbt är att om det går att missförstå information så gör kunderna det. Talsvarsrösten sa:
Ange din säkerhetskod.
Resultatet var att kunden sa
ett, fem, två osv. Ange = säga.
Uppmaningen ändrades till
Tryck in din säkerhetskod.
Systemet är uppbyggt så att kunden kopplas vidare till en operatör om inte koden angetts i rimlig tid. Då fattar inte kunden att de pratar med en verklig person och säger ut i luften
Ska jag ange koden nu?
Ja, gör det
säger operatören. Sen hör hon hur kunden både säger och trycker
ett (piip), fem (piip), två (piip) osv.
Lillsyrran och jag behövde utväxla några papper så hon tog vägen över mitt jobb när hon skulle hem. I vår reception satt en av cheferna på vår kundtjänst och när jag kom sa hon:
Du har inte berättat att du har en så trevlig syster. Men särskilt lika är ni inte.
Det är vi inte heller. Lillsyrran är mörkhårig och har väldigt blå ögon. Jag är rödhårig (något påbättrad) och grönögd. Vi har en aldrig uttalad överenskommelse i en sån här situation. Vi säger bara
Nä, det är vi inte
båda två. Vi har inte samma pappa och båda är vi mest lika våra fäder.
Talsvar
Vi har nyligen infört en talsvarstjänst för våra kunder och nått man lär sig snabbt är att om det går att missförstå information så gör kunderna det. Talsvarsrösten sa:
Ange din säkerhetskod.
Resultatet var att kunden sa
ett, fem, två osv. Ange = säga.
Uppmaningen ändrades till
Tryck in din säkerhetskod.
Systemet är uppbyggt så att kunden kopplas vidare till en operatör om inte koden angetts i rimlig tid. Då fattar inte kunden att de pratar med en verklig person och säger ut i luften
Ska jag ange koden nu?
Ja, gör det
säger operatören. Sen hör hon hur kunden både säger och trycker
ett (piip), fem (piip), två (piip) osv.
Kommentarer
Trackback