Virka Lill Babs bantningstårta

Egentligen är veckotidningarnas löpsedlar meningslösa. Man vet precis vad som ska komma. Efter jul kommer alla bantningstipsen. Sen kommer påsk-, Valborg- och pingstmaten. Efter det blir det dags för Beach-200X osv. Ungefär så var tankeutbytet med mamma. Jag visste ofta precis vad som skulle komma.

Så här dags på året var det "när fröken slutade gymnasiet", som var på tapeten och det kunde låta ungefär så här:

  • Jag blev verkligen besviken över att jag inte fick hålla någon studentfest för dig.
  • Men studentexamen fanns inte längre. Den avskaffades två år tidigare. Vita mössor existerade knappt.
  • Du behövde inte ha någon mössa.
  • Det var inte likadant som nu. Det var inte nån i klassen som hade fest.
  • Vi kunde väl haft en uppvaktning åtminstone.
  • Jamen, jag hade ju flyttat hemifrån.
  • Det spelar väl ingen roll.
  • Jag tog ju ledigt sista veckan på terminen. Mitt sommarjobb hade redan börjat.
  • Vi hade kunnat ta det på helgen
Detta upprepades varje år någon gång i maj. Mamma hade förträngt omständigheterna och kom bara ihåg hur sårad hon blev. Jag kommer inte ens ihåg att vi hade någon strid kring det hela, då när det begav sig.

Vi hade ofta olika minnesversioner om vad som egentligen hänt och en konsekvens av att hon är borta är att nu är det min version som gäller.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0