Samtalsämnen

Golf
När man träffar nya grupper av människor, finns det alltid någon som trevar sig fram i samtalet och tar upp sitt favoritämne. Om en golfspelare hittar en dito i sällskapet upphör ofta all annan konversation. Golfarna överträffar varandra i att orera om hur hängivna de är, hur de spelade igår sent kväll, trots att bollen knappt syntes. Eller hur tidigt de var ute på säsongen och spelade med färgade bollar i snön.

Flera gånger senaste tiden har jag råkat ut för passionerade spelare och säger bara : Båååring!


Drömmar
För flera år sedan arbetade jag ihop med en gammal kompis. Vi åkte tillsammans till jobbet och varje morgon skulle hon berätta vad hon drömt. Vem bryr säg? Efter det är jag smått allergisk mot folks nattliga hjärnaktiviteter.

Moraliskt dilemma
Vi satt ett gäng och lunchade på jobbterrassen för ett par veckor sedan. Tankar utböts om semesterlitteratur och jag rekommenderade en som jag nyligen avverkat. En av avdelningscheferna anmälde sig genast som låntagare. Nästa dag kom hon med en bok som hon tyckt om, en mycket spännande levnadsskildring sa hon.

Det var Heather Mill McCartneys bok om sitt liv. Tydligen har hon haft hjälp av en spökskrivare, för Pamela Cockrill står som medförfattare. Resultatet är trots det inget vidare,. Bara ett upprabblande av händelser och jag fick inga större sympatier för huvudpersonen. Hon verkar bara rastlös och självupptagen.

Sen blir jag knappast förvånad över att paret McCartney ligger i skilsmässa. Kvinnan verkar vara väldigt entusiastisk i början av alla projekt för att sen tappa sugen och lämna över till andra.

Men vad säger jag till avdelningschefen när jag lämnar tillbaka boken? Pissdålig bok? Nej, det får bli någon fin omskrivning, som ”Intressant person” eller ”Skildringen utstrålar energi”.


Kommentarer
Postat av: Bisse

Ja, det är inte lätt att parera mellan omgivningens människor. Du verkar vara en listig kvinna. Håller med dig i nästan allt du beskriver utan din reaktion på drömmar. Det är mycket intressant underhållning. Särskilt ens egna drömmar förstås!/Bisse

2006-09-20 @ 14:08:29
URL: http://bissesplats.blogspot.com
Postat av: Ninni

Varför kan du inte bara säga vad du tycker?? Smaken är ju som baken eller hur och du verkar vara en person med skinn på näsan.

Ha en skön kväll!!!

2006-09-20 @ 18:48:00
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Annaa M

Skulle säkert dela din uppfattning om den där boken. Avstår! Men visst är det lite pinsamt det där, när man rekommenderas en bok och sen inte alls tycker den är bra. T o m jag har svårt att säga vad jag tycker. Många uppfattar det ju som snobberi, särskilt om man har en avvikande uppfattning om populära böcker. Andra känner sig helt enkelt nedtryckta av att få sin smak ifrågasatt. Nästan lika illa som när man tillfrågas och svarar ärligt vad man tycker om ett plagg någon ämnat köpa. Den ärligheten är det nästan aldrig någon som uppskattar.

2006-09-21 @ 00:53:47
URL: http://annaamattsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0