Tyst höst

Tystnaden beror inte på miljöförstöring och fågeldöd utan öronen får vila, både från oljud och öronproppar. Igår fick M sin bettskena mot snarkning och den hade avsedd effekt. Snarkningarna uteblev. Andningen var dock lite lustig, så min sömn blev lite orolig.

Nicolin på Fädernegården (vart tog hon vägen?) hävdade att män snarkade för att skrämma bort fiender från grottan. Får se om mina ynkliga ZZZZ-puuh kan hålla oönskade besökare borta.

Något som spädde på oron var att mina snarkningar blev störande. Inte för mig men plötslig var det påfrestande för sängkamraten. Då och då vaknade jag till av ett väsande ”Vänd på dig”.

Idag hämtade jag Stella på dagis. När jag kom höll hon som bäst på att domptera två andra flickor, som skulle vara farliga vilda djur. De lydde villigt och vrålade som lejon på savannen. Tvåan berättade att de fått hem en utvärdering med uppmaning att i hemmets lugna vrå förklara för Stella att man inte alltid kan få som man vill.

Barn i grupp är ofta en oroskälla för sina föräldrar. Jag minns själv hur jobbigt det var när skolan hade uppfattningen att ens barn inte passade in. En jobbarkompis berättar om hennes och yngste sonens våndor i sexårsverksamheten. 

Första uppgiften var att göra ett självporträtt, något som han konsekvent vägrade. Fröken som inte kunde förmå honom att fullfölja det hela, ledsnade och skickade hem honom med uppgiften. Grabbens första motargument var:
– Men jag är ju osynlig.


Den fantasifullheten borde premieras. Ett tomt papper med texten Osynlige Eskil skulle fungera utmärkt, tycker jag.

Nästa skäl var:

– Varför? Alla vet ju redan hur jag ser ut.

Till slut blev kompromissen en döskalle och skelett, så alla åtminstone fick veta hur han såg ut inuti.


Kommentarer
Postat av: Anonym

angående zzzz - vänd dem inte ryggen!
barn är också människor (tror jag)!

2006-09-27 @ 21:23:07
URL: http://latmasksamtal.blogg.se
Postat av: Anonym

Hej frktjatlund.

Visst är det konstigt att man kan sova till andra ljud men inte till snarkningar. Jag känner mig lite som den osynlige Eskil. Jag ligger lågt ett tag, men jag läser din blogg. Har du någon mailadress?
Nicolin på Fädernegården

2006-09-27 @ 21:57:48
Postat av: frktjatlund

Jodå, adressen är [email protected]
Roligt att höra av dig!

Visst är barn människor. Det gäller bara att göra folk av dem, också.

2006-09-28 @ 08:17:48
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: petra

aha - jag ser att nicolin och du fått kontakt - bra..annars hade jag tänkt föreslå att du kunde skriva till mig och få den adressen - för det önskade hon...
I övrigt;som vanligt skriver du underbart kul - man får sig alltid ett par goda skratt i denna blogg...stor kram!

2006-09-28 @ 10:32:00
URL: http://sallyklee.blogg.se
Postat av: Anonym

Ett litet tips att komplettera bettskenan med. En liten serenad i natten kanske.
Nicolin

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,751291,00.html

2006-10-01 @ 12:18:59
Postat av: frktjatlund

Tihi! Jag vet inte om grannarna skulle uppskatta botemedlet.

2006-10-02 @ 07:57:17
URL: http://frktjatlund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0