Advokat - såklart

Tänk så många erfarenheter jag hade gått miste om, om vi inte hade Trean. Jag hade kanske aldrig behövt prata med en advokat. Första advokaten var en kvinna på Östermalm. Trean hade råkat i slagsmål på hemvägen sent en kväll och stod åtalad för misshandel.

 

Den här advokaten förstod inte att Trean själv var det dåliga sällskap föräldrar varnar sina barn för.

- Kan inte du och några kompisar ta taxi hem på kvällen. Det kostar inte så mycket.
En mycket vacker och naiv tanke, men bortkastad i det här fallet.

 

Efter några gripanden dök en ny lagvrängare upp, Peter Mutvei, han som nu är försvarare åt en av de sk Stureplansprofilerna. Så här kommer min högst personliga teori:

 

Jag tror att det finns brottsmålsadvokater som dammsuger marknaden efter mjölkkor. Trean såg verkligen lovande ut; utagerande missbrukare utan framtidstro. Sånt genererar många framtida uppdrag utan någon större ansträngning.

 

Om sen media uppmärksammar fallen, hur motbjudande än den åtalade än verkar, så gynnar det bara uppdragstagaren. Nya gärningsmän vet på direkten vart de ska vända sig.


Kommentarer
Postat av: Jaha

Men det e ju så advokater arbetar!! pucko! hur ska de annars få uppdrag om ingen vet att de finns???
Sluta blogga och läs samhällskunskap i skolan istället för att spela vuxen och allvetande med en blogg! det här e ju bara meningslöst dravel! patetiskt att varenda liten outbildad människa ska spela smarta med en blogg!!??

2007-08-10 @ 20:20:12
Postat av: frktjatlund

1. Jag spelar inte
2. Outbildad - vad är det?
3. Jag är kort - inte liten
3. Finns uppdragen eller advokaterna?

2007-08-10 @ 21:17:47
URL: http://frktjatlund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0