Dagsbot

Jag tycker synd om yngre människor. De verkar inte alls ha det lika kul som jag. Roliga formuleringar är inte alls så roliga om man inte har några år på nacken. Ta Camilla Läckberg, 33, t ex; hon skrattar inte åt Leif GW Persson. När skulle hon ha hört Nicke Lilltroll?

 

Här får hon chansen att göra en opartisk utvärdering. Länken innehåller ljudfiler och både kollegan, 52, och jag, 55, kommer alldeles speciellt ihåg hur vi skrattade åt nostalgifil nr 7, när Nicke blir mätt i stan.

 

En annan fördel med stigande ålder är att man minns så mycket mer. I dagens dn recenserar Peter Englund, 50, en bok om Kalla Kriget. Den blir mer eller mindre sågad. Jag föll speciellt för den elaka meningen: "författaren framtonar som en person som påklär sig austronautdräkt för att ta Pågatåget in till Lund".

 

Nu kan jag glädja mig över att slippa läsa den boken, jag kommer faktiskt ihåg hur det var. Hur orolig mamma var under Kubakrisen, hur vi hyssjades ner när radion signalerade Dagens Eko, hur Krusse bankade med skon och hur vi tyckte att det egentligen inte var så mycket krigande.

 

Med ålder tilltar också visheten och framför allt har jag råd med mina egna drinkar. Och jag tänker för allt i världen inte inta dem på ställen som man måste köa till. (Jag skulle nog aldrig bli insläppt, för den delen.) 

 

Kompisen och jag lärde oss redan som 15-åringar att bjuddrinkar inte var gratis. Kursen hölls på ett disko i England där vi nästan åkte på stryk efter att ha tackat ja till varsin drink utan att fatta att det medförde förpliktelser mot givarna. Vi klarade oss ur knipan utan värre skador än näsbränna.


Kommentarer
Postat av: Inga M

Läckberg förefaller mer och mer intressant. Måste börja läsa henne.

2007-08-11 @ 11:23:12
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Astronauten

Hej! Jag undrar om du skulle kunna tänka dig att ägna en minut åt att vara supersnäll mot mig och rösta på mig i den här fototävlingen



http://microsites.nokia.se/6220/index.php?thanks=1#/grid/1/-1/votes/5185986



Vore hur snällt som helst och det skulle göra mig jätteglad! :D



PS. Du kan även vinna en mobiltelefon när du röstar :)

2008-09-15 @ 11:51:25
URL: http://astronautenochfrank.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0