Mina kamrater (5)

I filmen This is England kallas en av flickor Smell. I själva verket heter hon Michelle, men accepterar sitt öknamn. Filmscenen när hon försöker förklara hur det kommer sig, fick mig att minnas klasskamraten Margita.image244

Margita kallades oftast för Skita, speciellt av grabbarna. Det gick så långt att hon svarade på det tilltalet. Hon var ett sådant där mobbingfall, som inte fick det stöd hon behövde i skolan. Största orsaken var nog att hon var så extremt utagerande och stökig. 


Vi tyckte att hon gjorde vad som helst för att få uppmärksamhet. Framförallt destruktiva saker, som gjorde att ingen, trots pushningar från lärare, orkade vara hennes kompis.

 

När vi skulle till skolsköterskan någon gång i mellanstadiet fick föräldrarna fylla i ett formulär med lite sjukdomshistoria. På sista sidan fanns rutan Övrigt. Där hade Margitas mamma fyllt i flickans hela sorgliga bakgrund; hur och varför hon kommit till det barnlösa paret redan som tvååring och att det såg fram emot att få adoptera henne.

 

Medan vi satt i skolsköterskans väntrum läste Margita själv upp vad hennes fostermamma skrivit inför oss häpna flickor.

Jag undrar hur det har gått för henne; om hon har lyckats tvätta bort lukten från skoltiden?


Kommentarer
Postat av: Annaa M

Vi hade en av slarvige fyllot Fruktsamme Johanssons döttrar i vår klass ett par veckor i ettan. När hon hade skitit på sig två gånger fick hon sluta och stanna hemma ett år till. Hennes slitna mamma kom och hämtade henne, hon vinkade dumt i klassrumsdörren. När hon började om hamnade hon i hjälpklass från början. När min mamma tio år senare skulle fira sitt 50-årskalas pissade Fruktsamme Johansson i den säck potatis som var köpt till kalaset, den stod på vår bakgård. Jag trodde fadern skulle döda. Jag tänkte på Inger, så hette hon ju, och undrade redan då vad som hände med henne. Fast det var en liten stad har jag inget minne att jag någonsin såg henne sedan jag gått över till realskolan.

2007-08-28 @ 23:50:20
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Badtanten

Ja jag hoppas vrkligen att det har gått bra för henne i vår hårda värld.

2007-08-29 @ 09:36:59
URL: http://simhuset.blogg.se
Postat av: frktjatlund

annaa; det var inga vidare gener den mannen spred vidare. Stackars barn.
badtanten; Ja, det får man verkligen hoppas.

2007-08-29 @ 16:22:53
URL: http://frktjatlund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0