Moss & grankott

Var får han allt ifrån, Leif GW Persson? Nu klämmer han åt Camilla Läckberg med besked och jämför hennes böcker med noveller i "Min häst" och påstår frankt
- Hon skriver som Nicke Lilltroll pratar. 

Nu tycker jag att Ernst Brunner och Björn Ranelid är ute och cyklar när de tror att deckardrottningarna knycker läsare från mer seriösa författare. Det tror inte jag. Skulle filmkonsumenter välja bort Bergmans alster för att det finns Åse-Nissefilmer? Det handlar om helt olika genrer. 

Jag har inte läst Läckberg, så henne lämnar jag därhän. (M säger visserligen att hon är skit, men hans omdöme är inte alltid tillförlitligt). Däremot Karin Alvtegen har jag plöjt igenom ett par stycken och ger godkänt. Men Jan Guillou har jag inte klarat av, varken Hamilton eller Arn, trots flera tappra försök. Jag hör Guillous överlägsna och dryga stämma i bakhuvudet under läsningen. 

Min favoritgenre, barndomsskildringar, har gjort att jag läst både Brunner och Ranelid. Bra böcker, men inte tillräckligt svåra uppväxtförhållanden för min smak. Det var bara lite sorgligt när Björn slog sig så illa i källartrappan. Jag kräver mer tragik för att bli nöjd. 

Vad gäller GW har jag nog läst varenda bok som givits ut. Jag gillar hans drastiska formuleringar, helt enkelt. 

Hej då, alla människobarn!

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Usch jag vet inte, jag avsiktligt avhållit mig från Läckberg och alla Marklunds böcker utom den första som var en svår plåga,
jag har just läst Åsa Larsson och det var bitvis så illa skriven svenska så man undrar om det är en hederssak hos svenska förlag att släppa igenom böcker "skrivna som folk pratar". Helst då deckare, helst då av kvinnliga författare eftersom det säljer.
Men både Guillou och GW borde ha lärt sig att hålla käften. Vad Ranelid beträffar så tillhör jag hatklubben med guldmedlemskap, men jag håller med om att hans barndomsskildringar är starka. Där slår fortfarande inte kvinnosynen och själförhärligandet igenom. Han var den första författare som jag hörde använda ordet gestalta i en självgod ton om sina egna böcker och jag glömmer det icke...

2007-08-03 @ 18:14:58
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: frktjatlund

Om jag skulle försvara Ranelid så kan jag intyga att han INTE använder läppglans. Jag har sett honom flera gånger på Bolaget och han har blanka, tunnskinnade läppar som ser ut att kunna spricka när som helst. Blänket kommer inte från läppglans.

2007-08-04 @ 09:16:45
URL: http://frktjatlund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0