Tankens irrfärder

Barnbarnet My gillar nya ord. Ett tag var hon, enligt henne själv påssetiv medan storebror tillhörde de negativa. Den här vändan läste jag HC Andersens Dummerjöns där prinsessan avfärdar tafatta friare med

- Duger inte!

 

Det tyckte My var jätteroligt och efter det dög ingenting. Efter någon timme kom frågan

- Vad betyder duger?

 

Idag dög det inte att vara inomhus i finvädret. Vi gjorde ett besök i svampskogen, men där fanns varken skog eller svamp. På 80-talet, när vi var som flitigast ute i backarna, samlade vi på oss en massa fina skogar. En efter en har vi fått stryka dem från listan, idag rök den sista. Skogen var ett enda kalhygge.

 

Men på Ettans skogstomt fanns det fortfarande sommarkantareller. Ja, vi var där orkideoch våldgästade dem igen. Vem kan motstå grillunch?
 

Jag har inga gröna fingrar och den fina orkidén jag fick av Dalagöteborgarna, Reino och Lena, lär inte hämta sig efter tre veckor i vårt soliga köksfönster. Jag läste just på skötselanvisningarna att direkt solljus var direkt farligt.

Dessutom vill Reino, byta namn i min blogg. Han vill hädanefter heta Billy men Lena säger sig inte ha problem med sitt namn.

 

Modersmål

Vi såg Alice Timanderfilmen nu när den gick i repris och Tvåan ringde och vi var rörande överens om att Mamma och Alice måste ha varit tvillingsjälar. Det var så sorgligt och avslöjande att se och höra dottern Annika och den självupptagna mamman.

 

En annan mamma, Margaret Strömstedt, blev intervjuad i dagens dn. Hon säger om oron för barnen

- Är det något jag skulle vilja göra om i mitt liv så är det att stoppa in mina barn igen, föda dem på nytt, vagga dem.

 

Min mamma sa något liknande

- Jag önskar jag kunde stoppa upp er och göra om er.

 

Avsikten med hennes uppstoppande var inte att bättre kunna ta tillvara på småbarnsåren, utan att hon var missnöjd med vad som blivit av oss.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0