Grattis!

"Den som köper ny bil får jobba över - den som köper gammal får jobba under" är fortfarande i viss mån en sanning. Men jag som ingen bil har, behöver jag inte jobba alls? Jo, det finns mer än bilar här i världen och idag jobbade jag till och med över ett par timmar. Ibland måste jag göra justeringar, som kräver att jag är ensam på bygget.


Plötsligt slog det mig att jag firar 40 år som arbetande människa. De första åren spenderade jag delar av loven med att bättra på fickpengarna. Mamma hade en väninna som basade för kött- och charkavdelningen på Konsum i Midsommarkransen. Där fick jag mitt första arbete på jullovet 1967-68.


Främsta arbetsuppgiften var att packa in ostar, korvar och annat i plast och prismärka paketen. En tradig uppgift, som jag gjorde intressantare med tävlingen "Gissa min vikt" alternativt "Gissa mitt pris". Eftersom jag var enda deltagaren vann jag lätt i båda grenarna.


Där lärde jag mig min första läxa om vad man ska undvika i köttdiskarna. Något som tydligen fortfarande borde vara lektion ett för en konsument: Köp aldrig kött- och charkvaror som ser ut att vara förpackade i butiken. Risken är stor att man förlängt hållbarheten genom att packa om sånt som redan passerat bäst-före-datum. Vi gjorde det redan på 60-talet och Ica-Maxi gör det tydligen fortfarande.


Men jag vet att det finns andra sätt att fuska än att förlänga livslängden på maten. Även centralt förpackad mat kan vara manipulerad. En närstående arbetade som ung på ett företag i Slakthusområdet när en från Livsmedelsverket kom och gjorde en flygande besiktning.

- Aha! Där har vi en yngling, som ser grön ut. Bäst att passa på innan någon ingriper.


Den här gossen stod vid köttkvarnen och malde köttfärs. Inspektören ställde en fråga så oskyldigt han bara kunde:

- Jaha, hur mycket vatten häller du i den här köttfärsen?


Ynglingen anade inte oråd utan svarade uppriktigt det han blivit instruerad att göra.

- Det brukar räcka med en hink vatten i varje sats.


Listan kan förmodligen göras lång över alla upptänkliga bedrägerimetoder.


Kommentarer
Postat av: Pialotta/Kaffebönan

Ja du fröken Tjatlund.. listan kan göras längre än längst, då det gäller butikernas varor.
Min dotter praktiserade i en butik, då hon var bara ung.. kom hem med hakan vid knäna.. Mamma, vet du vad de gör med korvarna som blivit för gamla i förpackningarna.. Nej, svarade jag förvånat.. De tar ut dom från sina förpackningar.. spolar av dom och lägger dom i nya:-(
Man blir inte alls förvånad.. såg programmet och blev inte det minsta förvånad.. är det så konstigt att befolkningen blir dåliga i "maggarna" ??? Nej, är mitt svar..
Ha de fint tjingelong

2007-12-06 @ 08:29:46
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: F

Otroligt att handlarna är så fräcka att de fuskar med maten. Jag har så svårt att förstå hur de vågar manipulera med gammal mat. Ett förstört rykte måste innebära ett större ekonomiskt bakslag än de pengar som fusket kan inbringa. Eller?

2007-12-06 @ 19:13:37
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: frktjatlund

Nej, det är märkligt att man är beredd att riskera så mycket för så lite. Ännu konstigare för personal på en konsumbutik; de får inte mer i plånboken av att lura kunder.

2007-12-06 @ 20:54:27
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: Inga M

Alltså när dottern jobbade i livsmedelsbutik för så där 15 år sedan så var ompackning / ommärkning av datum på köttråvaror kutym. Många andra bekräftar nu i olika sammanhang att de gjort samma sak. Massor av människor måste alltså han sysslat med detta under många år i Sverige. Förstår inte varför det nu plötsligt ska bli en nyhet. Jag har slutat tro på slumpar när någon plötsligt vinner eller förlorar mycket pengar. Vem valde tidpunkt för det här avslöjandet och varför just ICA, när alla är lika goda kålsupare?
Jag försöker mala köttfärsen själv för att slippa snusket och jag litar mer på mitt luktsinne än på datummärkningen.

2007-12-06 @ 23:43:47
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: frktjatlund

inga; håller med. Det känns som det bara var angeläget att avslöja ica, trots att de knappast är ensamma.

2007-12-12 @ 18:21:39
URL: http://frktjatlund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0