Analfabetismen brer ut sig

Finns det fler icke läskunniga kunder på Ica än annorstädes? Jag är beredd att dra den slutsatsen. Butiken på Torkel Knutssonsgatan har en snabbkassa för högst 10 artiklar och varje gång jag ställer mig i den kassakön så finns det någon framför som inte uppmärksammat skylten.

Ibland motar kassörskan bort kunden, men om hon expedierar kunden kan man ge sig på att allt blir extra krångligt. Antingen ska människan betala med ett kort, som hon inte har koden till eller så har hon tömt spargrisen på mynt och stoppar ner en slant i taget på cash-mojängen.

Idag hade jag två sådana knaskunder framför mig i middaghandlingen; en med för många varor och även kodlöst kort och en skakig tant sombetalade med mynt.

Lunchen inhandlar jag på Ica Globen. Det blir oftast sallad från delikatessen. Speciellt på fredagar kryllar det av panchos som ska ha tre skivor Blackyskinka, fem extra tunna skivor Mortadella och en liten, liten bit av den rökta ålen. Varför just i lunchrusningen?

Det finns en lunchkassa med en jätteskylt, som hänger ner mitt i blickfånget: Max 5 varor 11.00 – 13.00. Även om folk går in i skylten, ser de inte anslaget och där skulle aldrig personalen i kassan mopsa upp sig. Och givetvis önskar kunden dessutom en limpa cigarretter, som finns inne hos kassaledningen.

I dagens lunchkö kastade sig en kvinna, jag vill inte kalla henne dam, in framför mig. Även hon med för många varor och ett krånglande kort.

När en av våra avdelningschefer gick i pension, sa hon att nu var det hennes tur att hemsöka Ica på lunchtid och vara precis så där jobbig, som det krävs av en person som har hela dagen på sig att handla. Snacka om hot.

Blogg.se har burit sig konstigt åt på sistone. Jag har haft problem att logga in, min blogg ”försvann” och en massa konstig spam har dykt upp, som kommentarer till gamla inlägg. Nu ser sajten helt koko ut, så det ska bli intressant om publiceringen verkligen funkar.  Sisådär, det verkar hänga sig på index.bd och så uppstår ett fel. Jo, jag märker just det.


Kommentarer
Postat av: Inga M

Visst har det varit konstigt! Nu när jag skulle gå in på min blogg så gick det inte för det var en "missing string". Vad nu det kan vara för nåt?

Och sedan gick det inte att publicera utan hakade upp sig flera gånger. Din blogg och ytterligare någons har varit borta.

Suck, bloggar kan vara bångstyriga som riktiga klimakteriehäxor!

2007-02-06 @ 00:01:42
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Annaa M

En orsak till krångel med din blogg är att det plötsligt står frktjalund utan t under dina kommentarer. Kolla får du se!
Men missing string har jag också fått, mycket märkligt. Iofs alldeles korrekt, har aldrig ägt ett enda par stringisar.

2007-02-06 @ 00:14:55
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: frktjatlund

Jaha, det är så det går till. Först skaffar man Ica kundkort, efter en tid inträder en lättare dyslexi och man börjar tappa bokstäver när man skriver. Inte ens det egna namnet är undantaget. Nu väntar jag med spänning på nästa steg.

Jag har ägt några stringisar, men saknar dem inte. Maken till obekväma plagg får man leta efter.

2007-02-06 @ 10:03:53
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: johannapannan

det är väl så det är. Man blir pensionär och använder tiden till att göra livet surt för folk på ica. Fast jag kan ibland förundras. Varför just när alla ska ha sin lunch? När de har hela dagen på sig? (förutfattad mening säkert..)

hehe. NÄsta gång kanske du ska handla 11 saker, ställa dig precis framför någon och sen betala med femtioöringar..

2007-02-06 @ 20:25:26
URL: http://johannapanna146.blogg.se
Postat av: Conradvilde

Hi, cool site. What CMS is it?

2009-03-26 @ 14:11:19
URL: http://conradvilde.myblog.es

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0