Snipp snapp snorum

Tänk att jag trodde att snippa redan var spikat och klart. I barnbarnens värld heter det så. Men tydligen inte överallt, enligt dn. Jag tycker att ordet är bra och ser inte något negativt eller att det är en slags feminin ordform för snopp. Det ligger istället någon slags logik i konstruktionen.

 

När jag var liten sa många andra framstjärten. Helkorkat, tyckte jag redan då. Stjärten sitter alltid bak både på pojkar och på flickor. Hemma hos oss sa vi pullan och det var förmodligen Mammas idé.

 

Brorsan höll på att göra bort sig rejält på grund av begreppsförvirringen om privata kroppsdelar, någon gång på mellanstadiet. På musiktimmen fick klassen lära sig en sång:


Susanna har en klänning och den är blåbärsblå
Med små små rosenknoppar och gröna blader på
I blåbärsblåa fickan, bakom en rosenknopp
Låg förr en sockerpulla, men den åt flickan opp
 


Läraren ställde frågan till klassen:
Är det någon som vet vad en sockerpulla är för något? 


Brorsan var inget ljus i skolan, tvärtom, han kunde sällan svara och hade underkänt i flera ämnen. Den här gången visste han till sin stora glädje i alla fall vad det handlade om, men tvekade något; hur skulle han formulera svaret? 

Fröken hann själv att berätta svaret innan Brorsan kom sig för att räcka upp handen och det fick honom att dra en lättnadens suck och tacka sin lyckliga stjärna för att han inte gett sig på några utläggningar. 

(Nej, snippa är även okänt i Words ordlista)


Kommentarer
Postat av: Anonym

jag kräks, spyr och kastar upp, när jag hör ordet projekt, ett milt illamående kommer vanligtvis över mig,
det är en artificiell värld (också) - projekt alltså, där man får beröm för en förstudie, bra presentation eller, projektplan, är det verkligen nån som är intresserad av vad som kommer ut av alla miljonerna - det s.k. mervärdet??
jag har köpt muckarkam inför semester - och uttåget i sommarhagen.
namn på intima kroppselar är ett kapitel för sig, som jag inte törs ge mig in i särskilt mycket, jag avslutar i stället med ett papphammarskt pitt....och sen, over and out

2007-06-04 @ 20:43:06
URL: http://latmasksamtal.blogg.se
Postat av: Conradnikita

Enjoyed browsing through the site. Keep up the good work.

2010-01-18 @ 14:23:20
URL: http://conradnikita.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0