Höga & låga tankar

termoEn liten tanke i linje med att klockan inte går längre. Hur är det med temperaturen? Jag har en digital ute-innetermometer. Den visade på 9,4°. Jag passerar tre skyltar med tid och temp på väg till jobbet. Eriksdalshallens skylt höll med hemmets och visade 9°. Men å andra sidan kan man, enligt skylten kontakta Hyllan för konferanser, så jag vet inte om man kan lita på allt de har att komma med.

 

När jag kom till Skanstullsbron hade temperaturen fallit till 8°. Bilden av hur graderna stiger och faller är i mitt huvud knuten till en gammaldags termometer, där en röd eller blå spritpelare rör sig upp och ner i ett glasrör.

 

Hur fungerar det för dagens barn med all digital visning? Är det själva värdet på gradtalet som stiger och faller för dem? Skulle tro det.

 

Nu har temperaturen stigit till behagliga grader och förmiddagsfikat har jag intagit på terrassen i strålande sol. Sämre orsak kan man ha för att masa sig till jobbet.


Kommentarer
Postat av: Inga M

Säg inget till någon, men detta är egentligen orsaken till förfallet i matematikkunskaper: Den unga generationen växer inte längre upp med den visuella illustrationen till negativa tal som den gamla sprittermometern innebar.

2007-05-11 @ 00:08:16
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: frktjatlund

Jamen, absolut. Hur ska man kunna fatta vad en kvart är utan att se en timme som en helhet.

Och hur kan man tycka att temperaturen sjunker när talet blir högre i fallet med minusgrader?

2007-05-11 @ 00:28:05
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: systergullan

Ett tag körde min dotter med "kvart över halv fem" ... lite svårt att hänga med ... men inte helt dumt. Jag själv ser också framför mig de gammaldags temparna med kvicksilver i ... eller de där runda termometrarna.

2007-05-13 @ 18:50:13
URL: http://systergullan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0