Palmfett

Idag inlägger jag mitt veto mot den förfulning som pågår. palm
Finns det något fulare än konstgjorda växter? Säkert, men just nu irriterar de mig å det grövsta. Billiga hak, som Loopen Marina, där man vill köra lite Caribbean Style kan jag förlåta. Där har man några palmer för att höja effekten.

På Oasis, Söder Mälarstrand, intog vi säsongens första Ceasar Sallad igår. Stället hette tidigare Ludwigshafen och den tyska fanan vajar fortfarande på taket.  Nu har man ramat in pråmen med några konstgjorda palmer. Varför? Några tropiska motiv i mosaik inomhus kan inte vara orsak nog. Ska man ha palmer, så krävs det mer än så.

Det som fick bägaren att rinna över var palmtilltaget på Josefina, Djurgården. Vi tog barnbarnen till Junibacken och backade inför entréavgiften. Jag avstod för att spara 110 kr och fördjupade mig i Rikard Wolfs kärleksaffärer med hjälp av Aftonbladet istället. Några timmar i solen med utsikt över Skeppsholmen gjorde gott.

Men inte palmerna på Djurgården. De vajade så onaturligt blågröna mot den skira, äkta vårgrönskan. Så får man inte vanhelga kunglig mark. Stället har dessutom tagit namnet efter en drottning, som uppskattade naturen och Djurgården.

"Restaurang Josefina fullföljer stolt drottningens vision att sprida glädje och god smak och önskar dig varmt välkommen till Kungliga Djurgården."

God smak? I helsike heller. Nu tror jag att det är dags att kontakta Anders på Djurgårdsförvaltningen, någon snubbe på Parkförvaltningen, begära audiens hos Skönhetsrådet eller vilken instans man nu ska vända sig till för att få ordning på saken.


Kommentarer
Postat av: Anonym

du har en verkligt bra blogg! så är det bara!
jag hinner inte återkoppla så mycket just nu /som jag skulle vilja/ men i alla fall, jag tror att Koppartrans numera mest är ett klädmärke (typ märke, typ dyrt),
på den gamla tiden fanns inte Koppartrans, nära mig, däremot Caltex och IC

2007-05-06 @ 19:49:33
URL: http://latmasksamtal.blogg.se
Postat av: Annaa M

Junibacken är verkligen rena rånet. Vi hade ett par förfärliga somrar när barnen var 7 - 11 och ansåg att Junibacken var en mänsklig rättighet. När de ibland undrar vad jag har slarvat bort farslivförsäkringen på så är svaret enkelt; Junibacken, Gröna Lund, Liseberg, Tom Tit´s, MacDonalds, Burger King, t o m Wasamuseet. Plus en jävla massa glass och kakor och små löjliga prylar man kunde köpa på alla ställen. Ska vi räkna in Towern, Madame Tussaud´s och några ställen till så blir det en förmögenhet. Men Junibacken är på något sätt värst! För det är så jävla präktigt och trevligt.

2007-05-06 @ 22:00:15
Postat av: frktjatlund

Tack för berömmet!

Jag ser även en beräkning i hur utgången är placerad på de flesta begivenheterna för barn. Alltid ska man passera en butik på vägen ut. Mjukisdjur, böcker, leksaker och annat i prisklassen 100-350 kr.

2007-05-07 @ 11:15:15
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: Annaa M

Yes, Junibacken tillhör dessutom de ställen som åtminstone förr hade så god smak att det aldrig fanns något billigt krafs att köpa. Det var så bra med de vanligaste barnmuséerna i Göteborg, det fanns alltid småprylar för en tia. Köplusten i en viss ålder är svår att komma ifrån.

2007-05-07 @ 13:19:50
Postat av: Sigmundmaia

Wonderful and informative web site. I used information from this site its great.

2010-12-03 @ 08:04:54
URL: http://sigmundmaia.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0