Sjukt

Min förkylning håller i sig och firar snart en vecka. Alla på jobbet är glada över att jag har eget rum. Jag är glad att jag kan hålla mig på min kant och övriga är nöjda med att slippa ha mig på alltför nära håll.


Programmen jag sliter med börjar bli riktig användbara. Nu återstår bara en synkning mellan dem. Knappen "Hoppa" i program A ska göra samma saltomortal som "Hoppa" i program B. Annars blir användarna mer förvirrade än de redan är.


Vi är inte släktkära i min familj och då avser jag oss syskon. Nu har Syrran och jag pratat i telefon tre gånger senaste dygnet. Det är nog rekord.


Eftersom jag ändå var igång, så slog jag en signal till Treans fru. Jag hörde igår att det inte var så bra med hennes mamma. Mamman behandlades för bröstcancer hela förra året och lite till. Senaste tiden har hon haft det jobbigt med andningen och i häromdagen fick hon akut andnöd.


När hon kom in på sjukhus konstaterade de att hon hade vätska i lungorna som innehöll cancerceller. Det var inte något bra besked. Ännu jobbigare är att de hade kunnat upptäcka det tidigare. För någon månad sen var hon på läkarbesök och redogjorde för sina symptom. Hon och en tonårsdotter planerade en Asienresa och läkaren viftade bort hennes oro.

- Åk du till Thailand bara. Det blev varken någon provtagning eller noggrannare undersökning.


Den doktorn kan knappast en snövit bakgrund.


Kommentarer
Postat av: Annaa M

Man får trösta sig med att man aldrig riktigt kan veta vad som hänt om något upptäckts lite tidigare. Har hon haft symptomen såpass länge är det mycket möjligt att det inte gjort någon skillnad.

Min lite trötte husläkare i Gbg sa en gång med viss uppgiven cynism i stämman att om alla skulle få precis alla symptom noggrant undersökta så skulle förmodligen situationen bli mycket värre än idag. Längre köer där många fler
skulle riskera att bli sämre medan de väntade. Alternativt en vårdapparat som vi inte har råd med.
Det är svårt det där.

2007-11-22 @ 16:43:03
URL: http://www.annaamattsson.blogg.se
Postat av: frktjatlund

Jo, jag håller med, i verkligheten finns aldrig någo facit. Och läkaren kanske tyckte att semester var ett trevligare alternativ än en massa oro.

Sen tycker jag att alla dessa hälsoundersökningar på friska människor, som företagshälsovården pysslar med är i de flesta fall, fullständigt bortkastade. Men säkert en mjölkko för lata läkare.

2007-11-22 @ 21:57:45
URL: http://frktjatlund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0